انتقاد معاون بهزیستی از کمبود سالن‌های تئاتر مناسب‌سازی شده برای معلولان

انتقاد معاون بهزیستی از کمبود سالن‌های تئاتر مناسب‌سازی شده برای معلولان

انتقاد معاون بهزیستی از کمبود سالن‌های تئاتر مناسب‌سازی شده برای معلولان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: یکی از ضعف‌های هنر کم بودن سالن‌های تئاتر مناسب‌سازی شده برای معلولان است که به محض برگزار کردن جشنواره‌ای تنها می‌توان یک سالن را مناسب‌سازی کرد که در این میان دستگاه خاص مقصر نیست بلکه این تفکر درسازندگان وجود ندارد و بایستی تمامی اماکن فرهنگی، زیارتی، سیاحتی و علمی موجود برای معلولان قابل دسترس باشد.

به گزارش ایسنا،  حسین نحوی‌نژاد در آیین افتتاحیه پنجمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین آفتاب، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که علاوه بر آن‌ها مردمی با تاریخچه برجسته‌ دارد.
نحوی‌نژاد با اشاره به رخ دادن سانحه هواپیما در یاسوج، گفت: هفته گذشته قرار بود جشنواره منطقه‌ای یاسوج برگزار شود که به دلیل این حادثه به تاخیر افتاد.
وی با اشاره به اینکه هنرقادر است توان انسان را افزایش ‌دهد، تاکید کرد: لازم است با انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری نشاط را به جامعه معلولان برگردانیم و به جای نفرین به تاریخ، به فکر کارآفرینی و توانمندی باشیم.
وی با اشاره به اینکه معلولیت پایان راه نیست، ادامه داد: باید روحیه امید را به جامعه تزریق کنیم که این کارها وظیفه تمامی افراد جامعه است، معلولان به جامعه ما تعلق دارند و نباید به راحتی بی‌تفاوت از آن‌ها گذشت.
نحوی‌نژاد تقویت روحیه کار جمعی در افراد، تقویت اعتماد به نفس، فراهم کردن فرصت شغلی، ایجاد زمینه ارتباطات میان بخشی و تقویت روابط بین‌المللی در سطح ارتباطاتی که گروه‌های غیر دولتی معلولان دارند را از فواید هنر برای معلولان دانست و گفت: نخبگی و ظرفیت‌های معلولان در بسیاری از مواقع در کارهای روزمره‌ای که انجام می‌دهیم از نظر آن‌ها دور می‌ماند و باید عرصه‌هایی را در زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی برای آن‌ها شناسایی کرد.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی در خصوص ادامه جشنواره‌های منطقه‌ای صورت گرفته است، ادامه داد: امیدواریم سال آینده یک جشنواره بین‎المللی با تعداد شرکت‌کنندگان بیشتری داشته باشیم که قبل از اعلام فراخوان بسیاری از کشورها اعلام آمادگی کردند که بیش از دو هزار نفر اعم از کارگردان، نویسنده و بازیگر درگیر مقوله هنر در جشنواره‌های تئاتر هستند.
نحوی‌نژاد گفت: باید به سمتی حرکت کرد که گروه‌های غیر دولتی که برای معلولان فعالیت می‌کنند زمینه تخصصی شدن آن‌ها فراهم شود و حال مشاهده می‌شود برخی گروه‌های غیر دولتی در خصوص مناسب‌سازی فعالیت دارند.
وی تاکید کرد: در صورتی که مشارکت‌های اجتماعی وجود داشته باشد قطعا بخش دولتی وسیع‌تر و تندتر حرکت خود را خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه تئاتر یک مقوله جوان و جدیدی است، خاطرنشان کرد: مخاطبان این هنر ارزشمند بسیار کم هستند که باید شرایطی فراهم شود که مخاطبان تئاتر افزایش یابد و همچنین این قشرخاص از جامعه نیز در بین سایر هنرمندان مشاهده شوند.