مشکلات خواب در آسیب دیدگان نخاعی و راه حل هایی برای رفع آن

راهکارهایی برای رفع مشکلات خواب افراد آسیب دیده نخاعی

راهکارهایی برای رفع مشکلات خواب افراد آسیب دیده نخاعی

نحوه مدیریت مشکلات خواب پس از آسیب نخاعی

دستگاه فشار مثبت مداوم روی راههای تنفسی  (CPAP) افراد مبتلا به آپنه خواب، برای پمپاژ هوای تحت فشار به مجاری تنفسی ممکن است در هنگام خواب نیاز به استفاده از دستگاه  CPAP داشته باشند. متاسفانه ،درمان آپنه خواب در بین افراد نخاعی مشکل تر است چراکه خیلی از افراد نخاعی نمی توانند از این روش به خوبی استفاده کنند، زیرا این روش باعث محدود شدن فعالیت عضلات بالا تنه آنان شده و به دنبال آن تغییر وضعیت بدن یا تنظیم ماسک را با مشکل مواجه می کند. با این وجود آن دسته از افراد نخاعی که قادرند CPAP را تحمل کنند، تکرار موارد آپنه خواب درآنها کاهش می یابد و گزارش شده که هوشیاری آنان نیز در طول روز افزایش پیدا می کند.

درمان شناختی- رفتاری برای مشکلات خواب (CBT-I)  اگر دلیل مشکلات خواب مسائلی مانند اضطراب و تنش های روانی باشد  این درمان کمک کندده است . درمان CBT-I شامل مداخلات مختلفی می‌شود، از جمله تعیین زمان بیداری و خواب به‌منظور تنظیم الگوی خواب، محدود کردن زمان خواب در تختخواب، آموزش تکنیک‌های مقابله با اضطراب خواب، ارتقاء رفتارهای سالم قبل از خواب و توجه به بهبود محیط خواب. این روش درمانی به عنوان یک روش کارامد و طولانی مدت شناخته شده و برای بسیاری از افراد با بی‌خوابی مفید بوده است.

بهبود محیط خواب محیط خواب خود را تغییر دهید . تنظیم مناسب محیط خواب می تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند. سعی کنید از نورهای تند، صداهای مزاحم و دمای شدید اجتناب کنید.

استفاده از داروها این داروها و مکمل‌ها توسط روانپزشکان تجویز  و به صورت موقت استفاده می‌شوند. داروهای خواب آور تجویزی می توانند به افراد کمک کنند تا افراد در طول شب، خواب بهتری را تجربه کنند. با این حال، به طور کلی اتکا به قرص های خواب آور برای مدیریت بد خوابی در طولانی مدت توصیه نمی شود.

بررسی تغذیه  خوردن مقادیر زیاد غذا، قبل از خواب می تواند برای سیستم گوارش مضر و خواب را مختل کند. به همین ترتیب، باید از  مصرف کافئین ، الکل و قند طی ۵ ساعت قبل از خواب پرهیز شود.

غذاهای غنی از ملاتونین: مانند گیلاس ترش، کیوی و برخی مغزها. ملاتونین هورمونی است که به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند.

غذاهای حاوی تریپتوفان: مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر و موز. تریپتوفان یک اسید آمینه است که بدن برای تولید سروتونین از آن استفاده می‌کند و سروتونین نیز به تولید ملاتونین کمک می‌کند.

غذاهای غنی از منیزیم: مانند بادام، اسفناج، آووکادو و دانه‌ها. منیزیم به آرامش عضلات و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

غذاهای حاوی ویتامین D : مانند ماهی‌های چرب، تخم مرغ و قارچ. ویتامین D به تنظیم خلق و خو و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

فیبر:  مصرف فیبر به هضم بهتر غذا و احساس سیری کمک می‌کند که می‌تواند به بهبود کیفیت خواب منجر شود.

چرت زدن در طول روز را محدود کنید سعی کنید از چرت زدن در طول روز پرهیز کنید، درغیر اینصورت باید سعی شود آن را به کمتر از ۳۰ دقیقه محدود نمائید.

مکمل های ملاتونین مغز، ملاتونین ترشح می کند. ملاتونین به فرد کمک می کند به خواب برود. مصرف مکمل‌های ملاتونین می‌تواند به بازگشت ریتم شبانه‌روزی کمک نموده و خواب را بهبود بخشد.

افزایش سطح فعالیت بدنی. فعالیت بدنی می تواند به بهبود خواب شبانه کمک نموده و به کاهش استرس کمک کند.

در هر حال، برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب مخصوص هر فرد، جهت رفع مشکلات خواب، باید هر کسی با پزشک خود مشورت کند.

البته توجه کنید برای درمان مشکلات خواب، شناسایی علل و آنچه که باعث ایجاد این مشکلات شده است، بسیار مهم است و برای کشف و بررسی این مورد بهتر است حتما با پزشک متخصص مشورت شود.