راه اندازی مرکز کار درمانی وگفتار درمانی برای اولین بار در سطح شهرستان ماسال

راه اندازی مرکز کار درمانی وگفتار درمانی برای اولین بار در سطح شهرستان ماسال

راه اندازی مرکز کار درمانی وگفتار درمانی برای اولین بار در سطح شهرستان ماسال

مجیدرضا اصلاحی ، رییس بهزیستی ماسال با اشاره به موضوع مسکن مهر معلولین ماسال، اظهار کرد: مسکن مهر در طول دو سه سال به دلیل مشکلات آب و فاضلاب  به صورت غیر فعال شده بود ولی با رایزنی‌هایی که با مسئولین تراز اول شهرستانی و استانی و حتی کشوری که طی یکسال گذشته انجام شد توانستیم مشکلات پیش روی مسکن را حل کنیم که خوشبختانه از این 96 واحد 6 بلوکه، 2 بلوک افتتاح شده و قابل واگذاری است.

اصلاحی با بیان اینکه از 32 واحدی که در دو بلوک است، 29 واحد مربوط به حوزه توان‌بخشی بهزیستی است، افزود: از این 29 واحد، 24 واحد خانواده‌های تک معلوله، 3 واحد خانواده‌های دو معلوله و دو واحد خانواده‌های سه معلوله هستند.

وی با بیان اینکه از این 32 بلوک 11 واحد واگذار شده، گفت: مسکن مهر در شهرستان چالش بزرگی برای ما بود که به همت مسئولان تا کنون رفع رجوع شده و بلوک سه هم در حال آماده شدن است تا بتوانیم در ماه‌های اخیر آن را افتتاح کنیم  و خانواده‌ها در آنجا سکونت داشته باشند.

 اصلاحی  از راه اندازی مرکز کار درمانی وگفتار درمانی برای اولین بار در سطح شهرستان ماسال خبر داد و تصریح کرد: با اشاره به اینکه «کاردرمانی» یکی دیگر از موضوعات مهم در شهرستان است و خدمات کاردرمانی با هدف ارتقای سلامت، و بهزیستی، و برای کسانی که دچار یا در خطر بیماری، ضایعه، اختلال، عارضه، نقص، ناتوانی، محدودیت فعالیت، یا محدودیت در مشارکت هستند، ارایه داده می‌شود.

رییس بهزیستی ماسال خاطرنشان کرد: در شهرستان «کاردرمانی» حتی در بخش خصوصی هم فعال نیست  که در این راستا با خیرین خوب و همیشه همراه بهزیستی رایزنی‌هایی صورت گرفت و لیستی از وسایل و تجهیزاتی را که این شهرستان نیاز دارد، ارائه دادیم  که خرید آن در حال انجام است و به زودی در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.   

 کاهش هزینه‌های کاردرمانی برای خانواده‌ها با راه‌اندازی این مرکز در ماسال

اصلاحی با بیان اینکه کاردرمانی هزینه‌های بسیار زیادی بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند که امیدواریم با راه اندازی این مرکز، هزینه‌ها برای خانواده‌ها به کل کاهش پیدا کند، اظهار کرد: بخش دولتی فقط در مرکز استان فعال است و شهرستان‌  ماسال از محدود شهرستان‌هایی است که این مرکز دولتی را راه‌اندازی می‌کند.

 وی با بیان اینکه شهرستان‌های صومعه‌سرا و رضوانشهر هم می‌توانند از این مرکز بهره‌مند شوند، افزود: موضوع دیگر بهزیستی «گفتاردرمانی» است، که عموماً در کنار خدمات کاردرمانی قرار می‌گیرد.

 رئیس بهزیستی ماسال گفت: کودکانی که کاشت حلزون انجام می‌دهند نیاز است که بعد از آن از خدمات گفتار درمانی بهره مند شوند تا مراحل درمانی کودک تکمیل گردد، که اگر این پیگیری‌ها به صورت مستمر انجام نشود، می‌توان گفت کاشت حلزون با شکست مواجه می‌شود.

 اصلاحی تصریح کرد:«گفتار درمانی» در کنار موضوع «کار درمانی»به صورت دولتی سبب کاهش هزینه‌های خانوارهای افراد معلول می‌شود.

 وی، در زمینه اشتغال معلولین در طول سال جاری،‌ خاطرنشان کرد: 18 فقره پرونده آماده شده و به بانک‌ها ارئه شده که تا کنون 11 نفر از توان‌خواهان از اعتبار سازمان که بالغ بر یک میلیارد و 550 میلیون ریال است، در زمینه دامداری، خرید ماشین آلات کشاورزی، خرید خودرو و ... بهره مند شده‌اند.

 رئیس بهزیستی ماسال با بیان اینکه حدود یک هزار و 100 نفر تحت پوشش بهزیستی ماسال هستند، اظهار کرد: حدود 400 نفر از این تعداد مستمری ماهانه دریافت می‌کنند و مابقی از خدمات بهزیستی به شکل غیر مستمر بهره‌مند می‌شوند.

 معلولان باید از فرصت‌های پیش‌رو نهایت بهره را ببرند

پیمان ارزبیگی، یکی از مددجویان تحت پوشش بهزیستی ماسال متولد 73 است که از زمان تولد به صورت مادرزادی معلول جسمی و حرکتی بوده و دارای مدرک تحصیلی  کارشناسی حسابداری است، او در این راستا به خبرنگار ما اظهار کرد: تا کنون 12 بار عمل شده و از دو سالگی از خدمات بهزیستی بهره‌مند شده است.

 وی با بیان اینکه حدود 5 سال است که وارد عرصه ورزشی در رشته پرتاب نیزه و وزنه شده‌ام، افزود: در سال 94 و 95 مقام سوم کشوری را در استان خراسان رضوی کسب کرده‌ام.

 این مددجوی بهزیستی ماسال با اشاره به خدمات بهزیستی، گفت: ویلچر، عصا و مسکن از جمله خدماتیست که بهزیستی به من ارائه داده است و در زمان دانشگاه هم هزینه‌های شهریه دانشگاه برایم را پرداخت می‌کردند.

 ارزبیگی با بیان اینکه زمانی که برای تمرینات ورزشی باید به رشت رفت و آمد می‌کردم، هزینه راهم را بهزیستی پرداخت می‌کرد، تصریح کرد: اکنون هم که درسم به اتمام رسیده، فرم کار پر کرده‌ام تا در آزمون استخدامی بتوانم شرکت کنم.

 وی با اشاره به اینکه معلولیت درست است محدودیت دارد اما فرد خود باید از فرصتهای پیش رو استفاده کند، خاطرنشان کرد: دید مردم نسبت به من حالت ترحمی دارد که برای من زیاد مهم نیست و من با تلاش در صدد موفقیت روزافزون خود هستم و راهم را ادامه می‌دهم.

 این مددجوی بهزیستی ماسال با بیان اینکه معلولان نباید کلمه «نمی‌توانم» را در مورد خود به کار گیرند، اظهار کرد: زمین ورزشی که در آنجا تمرین می‌کنم مناسب نبوده و از استانداردهای لازم برخوردار نیست و از مسئولان  امر بخصوص اداره ورزش وجوانان شهرستان خواستارم تا در این زمینه رسیدگیلازم را داشته باشند .

 ارزبیگی با بیان اینکه بهزیستی کمک زیادی به ما معلولان می‌کند، افزود: از تمامی کارمندان این نهاد که در راستای خدمات دهی به مددجویان کمک می‌کنند قدردانی می‌کنم.

 گفتنی است؛ با توجه به افزایش آمار معلولیت به دلایل مختلف مساله یکسان‌سازی فرصت‌ها برای معلولین امر مهمی است که باید هر روز بیش از پیش مورد توجه سازمان‌های ملی و بین‌المللی قرار بگیرد.