شناسایی 40 هزار معلول در استان هرمزگان

شناسایی 40 هزار معلول در استان هرمزگان

شناسایی 40 هزار معلول در استان هرمزگان

 معاون امور توانبخشی بهزیستی استان هرمزگان گفت: یک میلیون و 300 هزار معلول در سطح کشور شناسایی شدند که از این تعداد 40 هزار معلول در استان هرمزگان زندگی می کنند.

آمنه همت عصر چهارشنبه در جلسه 'مناسب سازی اماکن اداری و عمومی جهت استفاده معلولان و سالمندان' شهرستان قشم افزود: در شهرستان قشم نیز بیش از 2 هزار و 200 معلول زندگی می کنند که نیمی از آن ها معلول جسمی-حرکتی و نابینا هستند.

وی به 'جامعه ای پایدار و پذیرا برای همه' به عنوان شعار امسال در روز جهانی معلولان اشاره و تصریح کرد: جامعه ای پذیراست که در آن جامعه هدف مناسب سازی بتواند بدون هیچ محدودیتی به امور زندگی خود رسیدگی کند.
همت ادامه داد: اولین قدم برای حضور همه مردم در اجتماع، جایگزین کردن انجام مسئولانه قوانین مناسب سازی به جای نگاه ترحم آمیز به جامعه معلولین است.
وی افزود: اگر قوانین موجود اجرا شود معلولان، سالمندان و مادران باردار می توانند به راحتی در جامعه حضور یابند و نیازی به نگاه ترحم امیز و حتی کمک ندارند.
معاون امور توان بخشی بهزیستی استان هرمزگان ادامه داد: باید حقوق این بخش از جامعه در راستای برابری فرصت ها و ارتقاء شاخص های اجتماعی جامعه پیگیری شود و این امر به عزم جدی و همفکری مسئولان نیاز دارد.
وی جریان داشتن اصل حیات در سطح شهر برای تمام شهروندان را از ویژگی های شهر توسعه یافته دانست و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت مهمان پذیری بالا در جزیره قشم، امید است مناسب سازی مکان ها بین مسئولان این شهرستان نهادینه شود.
معاون سیاسی اجتماعی شهرستان قشم نیز در این جلسه گفت: در این شهرستان بیش از سه هزار مادر باردار و هشت هزار سالمند زندگی می کنند که برای تسهیل زندگی آنان بحث مناسب سازی اماکن ضروری است.
مصطفی غلامپور افزود: افزود: همچنین سالانه بیش از 10 میلیون مسافر و گردشگر در جزیره قشم تردد دارند که حداقل 10 درصد از آنان را معلولان، سالمندان یا مادران باردار تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: با توجه به این جمعیت زیاد، برای تسهیل زندگی آن ها باید مکان های اداری و عمومی در جزیره قشم مناسب سازی شوند و این امر باید از اداره های دولتی آغاز شود.
غلامپور تصریح کرد: معلولان، سالمندان و مادران باردار به مشارکت در فعالیت های اجتماعی علاقمند هستند و متولیان باید نسبت به مشارکت حداکثری این بخش از جامعه، مسئولیت اجتماعی خود را بپذیرند و در راستای آن اقدام کنند.
وی افزود: اصل ایجاد زیرساخت ها هیچگونه بحثی ندارد و از این رو تحقق مناسب سازی عزم و همت مسئولان را می طلبد تا فعالیت هایی جدی برای تسهیل ورود معلولان به جامعه انجام دهند.
معاون فرماندار قشم گفت: توانمندی ها، استعدادها و نبوغ های معلولان بارها به اثبات رسیده است و متولیان امر باید با بستر سازی مناسب، زمینه را برای شکوفایی این استعدادها و توانمندی ها ایجاد کنند.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.