همایش مناسب سازی معابر عمومی برای توانجویان در سیرجان برگزار شد

همایش مناسب سازی معابر عمومی برای توانجویان در سیرجان برگزار شد

همایش مناسب سازی معابر عمومی برای توانجویان در سیرجان برگزار شد

کرمان - همایش ضوابط مناسب سازی اماکن عمومی و معابر برای افراد توانجو روز سه شنبه در شهرستان سیرجان برگزار شد.

 قرار است سیرجان در یک برنامه پنج ساله، شهری بدون مانع و مشکلات معابر برای افراد توانجو باشد.
معاون پشتیبانی و امور مالی اداره کل بهزیستی استان کرمان در همایش ضوابط مناسب سازی اماکن عمومی برای معلولان در سیرجان در سالن مرکز قرآنی اهل البیت (ع) سیرجان افزود: با توجه به اینکه قطب اقتصادی مناسب و عوامل متخصص و فنی نظام مهندسی در این شهرستان آماده است، سیرجان در برنامه ابلاغی و شهری دارای معابر مناسب سازی برای توانجویان خواهد شد.
مهدی نخعی گفت: ادرات و نهادها هم با تخصیص درصد قانونی اعتبار از محل بودجه تملک دارایی در این مسیر همکاری کنند و این استان در مناسب سازی معابر برای افراد توانجو اولویت دارد.
وی ادامه داد: اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست و مجموعه قوانین و مقرراتی که در این خصوص تصویب شده بسیار جامع و کامل به نظر می رسد و با توجه به نظارت سازمان بهزیستی بر اجرای این قوانین توسط دستگاه های اجرایی همچنان عملکرد دستگاهها مطابق با ضوابط و مقررات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نبوده است.
معاونت پشتیبانی و امور مالی بهزیستی استان کرمان افزود: به نظر می رسد موانع نگرشی و نظارتی از مهمترین علل اجرا نشدن این قانون است که انتظار می رود مهندسان معمار طراح عمران و شهرسازی پیمانکاران و مشاوران رعایت استانداردهای تخصصی مناسب سازی مربوط به افراد کم توان و دارای معلولیت را در مراحل طراحی، اجرا و نظارت اعمال کنند.
وی تصریح کرد: ضروری است دستگاه های اجرایی و سازمانهای دولتی، قوانین جامع مناسب سازی اداری و واحدهای تابعه را با جدیت پیگیری کنند و لازم است در حمل و نقل عمومی شاهد اتوبوسهایی با استانداردهای مناسب سازی و خدمات و تسهیلات ویژه در امر تردد برای معلولان باشیم.
وی گفت: مشکلات معابر و فضاهای شهری برای افراد توانجو زیاد است و به ویژه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در استانهای بزرگ نیز دارای موانعی برای ورود معلولین هستند و این موضوع مشکلات قابل توجهی را برای معلولین در حال تحصیل فرهم نموده است.
نخعی عنوان کرد: سیستم حمل و نقل عمومی، هواپیماها و قطارهای شهری و بین شهری، اماکن عمومی، هتلها، تالارها و مکانهای گردشگری در تمام استانها از تسهیلات مناسب برای استفاده معلولان برخوردار نیستند.
وی به قانون جامع حمایت از معلولان استناد کرد و گفت: امیدواریم در سالهای آینده شاهد مناسب سازی این اماکن برای معلولان باشیم.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری سیرجان نیز گفت: قانون حمایت از حقوق معلولین و استناد به آیین نامه اجرایی آن و همچنین ضوابط و مقررات شورای عالی شهرسازی و معماری پروانه ساخت و پایان کار برای ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و همچنین مجموعه های مسکونی که ضوابط مناسب سازی را رعایت نکرده باشند صادر نمی کند.
محسن ارش افزود: طی سالهای گذشته تمام شهرداران و بخشداران سیرجان معابر عمومی و بوستانهای جدید را با رعایت مناسب سازی معابر برای معلولان انجام دادند.
در پایان این آیین از جانباز سرلشکر محمد ایران نژاد که در دوران دفاع مقدس چشمهای خود را از دست داده و امروز هم موفق به ساخت سالنی بزرگ شده است که معلولین هم می توانند از آن استفاده کنند قدردانی شد.