بهره مندی 379 معلول از خدمات کاردرمانی بهزیستی استان مرکزی

بهره مندی 379 معلول از خدمات کاردرمانی بهزیستی استان مرکزی

بهره مندی 379 معلول از خدمات کاردرمانی بهزیستی استان مرکزی

معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی گفت: 379 معلول تحت پوشش بهزیستی این استان از خدمات کاردرمانی بهره مند می شوند.

 فریبا نوروزی روز جمعه به مناسب روز جهانی کاردرمانی( 27 اکتبر) در گفت و گو با ایرنا افزود: این معلولان درسال جاری چهارهزار و 775 جلسه خدمات کاردرمانی دریافت کرده اند.
وی این خدمات را شامل، آموزش مهارت های زندگی روزمره، ایجاد و توسعه مهارت های درکی، حرکتی، افزایش عملکرد یکپارچگی حس، توسعه مهارت های بازی و پیش حرفه‌ای اوقات فراغت، طراحی، توصیف و تفسیر آزمون‌ها مثل ارزیابی قدرت عضلانی، ارزیابی دامنه حرکتی و نیز تطبیق محیط برای فرد معلول عنوان کرد.
وی با یادآوری اینکه، کاردرمانی یکی از رشته‌های شاخه توانبخشی است، گفت: کاردرمانی استفاده از فعالیت‌های هدفمند برای جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامتی و دادن استقلال به افرادی است که به نوعی دچار آسیب جسمی، ذهنی یا روانی شده اند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی گفت: سیاست بهزیستی در سال های گذشته به علت کمبود امکانات توانبخشی، توسعه مراکز کار درمانی بود اما در سال های اخیر، خرید خدمات از مراکز کاردرمانی جایگزین شده است.
وی با بیان اینکه معلولان 2 تا 6 روز در هفته خدمات کاردرمانی دریافت می کنند، گفت: این خدمات به معلولانی ارایه می شود که به فلج مغزی و تاخیر در رشد مبتلا هستند.
وی اظهار کرد: این افراد با توجه به شدت آسیب می توانند توانایی فردی را با حفظ استقلال کسب و از ابتلا به معلولیت ثانوی در آنان جلوگیری شود.
معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی شمار معلولان تحت پوشش بهزیستی استان را 29 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این افراد از 16 مرکز توانبخشی روزانه و 13 مرکز شبانه روزی خدمات دریافت می کنند.
نوروزی، با اشاره به اینکه وسایل کمکی در فرایند توانبخشی نقشی حیاتی و تاثیرگذار دارد، گفت: این وسایل از مهمترین عوامل در بازتوانی افراد دارای معلولیت است و در زندگی فردی و اجتماعی و ارتقاء سطح زندگی معلولان تاثیر بسزایی دارد.
وی، ایجاد فرصت های برابر برای مشارکت افراد معلول در جامعه با استفاده از فناوری و تجهیزات را از اهداف بهزیستی دانست و افزود: آموزش به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای مداخله بهنگام می تواند از بار مالی و زیان های جسمی و روانی وارده به فرد معلول و خانواده او به میزان زیادی بکاهد.
حدود 65 هزار توانجو در استان مرکزی از خدمات بهزیستی استفاده می کنند.