دزفول شهری نامناسب برای تردد افراد معلول و نابینا

دزفول شهری نامناسب برای تردد افراد معلول و نابینا

دزفول شهری نامناسب برای تردد افراد معلول و نابینا

با وجود توسعه شهرنشینی و اجرای برنامه های نوین شهرسازی هنوز هم شهر دزفول برای تردد معلولان و افراد نابینا مناسب نیست و این مشکل موجب شده تا افراد معلول و نابینا در خانه ماندن را به روبرو شدن با حوادث در خیابان ها و معابر شهری دزفول ترجیح دهند.

با وجود توسعه شهرنشینی و اجرای برنامه های نوین شهرسازی هنوز هم شهر دزفول برای تردد معلولان و افراد نابینا مناسب نیست و این مشکل موجب شده تا افراد معلول و نابینا در خانه ماندن را به روبرو شدن با حوادث در خیابان ها و معابر شهری دزفول ترجیح دهند.
با وجود سخت گیری شهرداری برای صدور پایان کار ساختمان ها و منازل برای ایمن سازی و همسان سازی معابر و پیاده روها ویژه معلولان باز هم شاهد ساخت و سازهایی هستیم که هیچ توجهی به قشر معلول و نابینا ندارند.
این در حالی است که برخی ساختمان ها با پیشروی به پیاده رو موانعی نیز بر سر راه معلولان و نابینایان قرار می دهند تا زندگی بیش از پیش برای این قشر سخت تر شود و حقوق شهروندی آنها نادیده گرفته شود.
نبود رمپ ( سطح شیبدار ) در ورودی عابر بانک ها ، ورودی بسیاری از اداره ها و ارگان ها همچنین نبود تابلوی راهنمایی و رانندگی ویژه تردد افراد معلول از جمله مشکلات روزانه معلولانی است که برای انجام کارهای روزمره خود می خواهند به کسی محتاج نباشند.
رئیس هیات مدیره جامعه نابینایان دزفول در این خصوص گفت:یکی از مشکلات معلولان در دزفول نامناسب بودن معابر شهری است که تردد را برای آنان دشوار کرده است ضمن اینکه هیچ وسیله ای برای تردد و ایاب و ذهاب معلولان و نابینایان در دزفول وجود ندارد.
عبدالرضا کتکتانیان افزود:سنگ برجسته پیاده روها ،پارک موتورسیکلت در پیاده رو و پهن کردن بساط دست فروشان در پیاده رو تردد را برای معلولان و نابینایان دشوار کرده است علاوه بر این امکان تردد افراد معلول در بافت قدیم دزفول نیست ضمن اینکه سبد کولر گازی برخی خانه ها در مسیر پیاده رو نصب شده که در موارد بسیاری باعث برخورد سر نابینایان به سبدی کولر گازی شده است .
وی گفت:وجود این موانع نابینایان را در دزفول خانه نشین کرده لذا باید اقدامی برای جلوگیری از خانه نشین شدن این قشر از جامعه را فراهم کرد.
کتکتانیان اظهار داشت:علاوه بر مشکلات موجود عابربانک های موجود در سطح شهر دزفول به خط بریل مجهز هستند ولی کارآیی ندارند و یک نابینا نمی تواند از آنها استفاده کند در صورتی که عابربانک های ویژه معلولان در دیگر شهرها از جمله تهران مناسب سازی شده و برای افراد نابینا قابل استفاده اند.
وی خواستار توجه بیشتر مسئولان به نابینایان شد و گفت:برای سهولت در تردد افراد نابینا و جلوگیری از پرسش های مکرر این افراد پیشنهاد می شود نگهبان مستقر در ورودی هر اداره یا ارگان با افراد نابینای مراجعه کننده همکاری کند و آنها را برای حضور در محل موردنظر یاری کند.
غلامحسین شلتوک کار نماینده معلولان جسمی و حرکتی دزفول که از جمله معلولان مدال آور استان خوزستان نیز می باشد گفت:متاسفانه هیچ خودرویی برای تردد معلولان در دزفول وجود ندارد و رانندگان از پذیرش مسافر معلول همراه با ویلچر صرفا به این دلیل که ویلچر به خودرو آنها خسارت وارد می کند امتناع می کنند این درحالی است که در کشورهای دیگر اتوبوس ویژه معلولان با سطح شیبدار مناسب معلولان وجود دارد .
وی افزود:سطح های شیبدار تعبیه شده در سطح شهر دزفول و بانک ها به علت شیب تند قابل استفاده نیستند علاوه بر این عابربانک های دزفول همه پله دارند و برای استفاده افراد معلول مناسب نیستند که این مشکلات از 10 سال پیش در نشست های مختلف مطرح شده ولی اقدامی برای رفع آنها نشده است.
حمیدرضا چمن آرا عضو شورای شهر دزفول چندی پیش در نشست بررسی مسایل و مشکلات افراد معلول و نابینا گفت:با وجود اینکه اقدام های خوبی در شهر دزفول ویژه رفاه معلولان صورت گرفته ولی با وضعیت ایده آل هنوز فاصله داریم.
وی افزود:در بحث پدافندغیرعامل توجه ویژه ای به معلولان شده زیرا معلولان یکی از ارکان شهرسازی نوین در کلیه جوامع دنیا هستند لذا در نظر داریم کمیته زیباسازی شهری را در کمیسیون عمران شورای شهر ایجاد کنیم تا ارتباط تنگاتنگی با نظام مهندسی و شهرداری داشته باشد.
این عضو شورای شهر دزفول اصلاح فرهنگ شهروندی را یکی از ضرورت ها دانست و گفت :مالکان ساختمان ها و عوامل ساخت و ساز باید در ساخت هر بنایی حقوق شهروندی افراد معلول را رعایت کنند ضمن اینکه عقب نشینی منازل برای ایجاد معبر و پیاده رو مناسب و استاندارد وظیفه همه شهروندان است نه یک ترحم در حق افراد معلول.
به گفته رئیس پلیس راهور دزفول مشکلات زیادی در مسیر تردد افراد معلول و جانباز در دزفول مشاهده می شود که نیاز است شهروندان همکاری بیشتری برای حفظ حقوق این قشر داشته باشند.
سرهنگ تورج کردعلیوند افزود:با وجود اختصاص محل پارک ویژه افراد معلول در سطح شهر دزفول همچنان برخی شهروندان بدون توجه به تابلو اقدام به پارک خودرو در محل ویژه معلولان می کنند که در چندین مورد رانندگان این خودروها جریمه شده و خودروی آنها به پارکینگ منتقل شده است اما همچنان این تخلف در سطح شهر دزفول مشاهده می شود.
وی با بیان اینکه برخی شهروندان با پارک خودرو در محل اختصاصی خودروی افراد معلول حقوق این قشر را ضایع می کند گفت:باید مکان پارک ویژه معلولان با رنگ،تابلو و چراغ آشکارسازی شود تا رانندگان اقدام به پارک خودرو در این مکان ها نکنند.
رئیس اداره بهزیستی دزفول نیز در خصوص مشکلات معلولان و نابینایان این شهرستان گفت:سد معبر خودروها و پارک در نقاط غیرمجاز که در برخی موارد با سد معبر طولانی همراه است سه هزار و 500 معلول دزفول را با مشکل مواجه کرده است .
فریدون عبدی افزود:اگر قرار باشد سه هزار و 500 معلول جسمی حرکتی دزفول از خدمات بانکی استفاده کنند حقوق شهروندی آنها برای ورود به بانک و استفاده از عابر بانک باید حفظ شود ضمن اینکه 385 محصل و دانشجوی معلول در دزفول وجود دارد در حالی که 70 درصد مدارس شهرستان دزفول برای استفاده معلولان مناسب نیستند .
وی گفت:شهرستان دزفول با وجود افزون بر 300 دانشجو و محصل جزو نخستین شهرهای استان خوزستان از نظر تعداد محصل معلول است ضمن اینکه با توجه به بالارفتن جمعیت سالمندان نیاز است ادارات و خیابانهای شهر برای آنها مناسب سازی شوند.
وی خواستار توجه بیشتر به جامعه معلولان دزفول شد و گفت:جریمه ای برای خودروهایی که با پارک نامناسب باعث سد معبر می شوند مصوب شده همچنین مقرر شده هنگام صدور پروانه ساختمانی طبق برنامه ششم توسعه مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از هزینه شهرداری معاف باشند ولی هنوز این امر محقق نشده است .
عبدی بر ضرورت توجه به فرهنگ ترافیکی تاکید کرد و گفت:متاسفانه آمار قطع عضو بر اثر تصادف و حوادث رانندگی در دزفول روبه افزایش است که نیاز است فرهنگ سازی گسترده ای در این خصوص صورت گیرد و رانندگان با رعایت قوانین رانندگی از بروز تصافات جلوگیری کنند.
مسعود شامدیل رئیس نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول نیز گفت:مناسب سازی مناطق میانی شهر مستلزم هزینه است ضمن اینکه برای جمع آوری فاضلاب روباز نیز باید اقدام شود که همه این کارها نیاز به اعتبار دارد و در شرایط کنونی شهرداری با وجود کمبود اعتبار امکان اصلاح آنها نیست.
معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری ویژه دزفول گفت:پارسال 20 هزار متر مربع از معابر بافت قدیم دزفول در محدوده مسجد جامع همسطح سازی شد و برای امسال نیز 20 میلیارد ریال ویژه بهسازی معابر بافت قدیم دزفول در نظر گرفته شده که به محض جذب اعتبار این طرح اجرا می شود تا بیش از چهار هزار متر مربع از بافت قدیم دزفول مناسب سازی شود.
عبدالحسین پوررکنی با اشاره به اینکه طول معابر بافت قدیم دزفول 90 کیلومتر است گفت:در چند سال گذشته حدود 23 هزار متر مربع از معابر بافت قدیم دزفول یکسان سازی شد که معادل یک دهم کل معابر می باشد.
وی خواستار ارتقای فرهنگ شهروندی در خصوص رعایت حقوق معلولان و جانبازان شد و گفت:شهروندان باید توجه بیشتری به حقوق افراد معلول ، کم توان ، سالمند و نابینا داشته باشند.