معرفی خودروهای مفهومی تویوتا برای استفاده معلولان و زندگی در شهرهای آینده

معرفی خودروهای مفهومی تویوتا برای استفاده معلولان و زندگی در شهرهای آینده

معرفی خودروهای مفهومی تویوتا برای استفاده معلولان و زندگی در شهرهای آینده

 

با نزدیک شدن به نمایشگاه خودروی توکیو، بسیاری از خودروسازان طرح ها و ایده های خود را رونمایی کرده و تلاش می کنند توجه رسانه ای بیشتری را به سمت خود جلب کنند.

تویوتا نیز مانند دیگر کمپانی های خودروسازی در این راستا قدم برداشته و دو مفهوم جدید Concept-i Ride و Concept-i Walk را که از خانواده i، معرفی کرده است.

این کمپانی پیشتر بیان کرده بود که هدف از معرفی مفاهیم خانواده i استفاده هرچه بیشتر و تاثبرگذار تر از هوش مصنوعی در وسایل نقلیه خودران است.

 پیش از این مفهوم Concept-i در ابتدای سال میلادی در نمایشگاه CES در لاس وگاس معرفی شده بود و حالا تویوتا اطلاعات مربوط به کانسپت جدید کوچک و شهری Concept-i Ride (کانسپت آی راید) را که با هدف آسایش و راحتی هرچه بیشتر افراد معلول و ناتوان طراحی شده در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

این خودرو احتمالا یکی از کوچکترین اتومبیل هایی خواهد بود که از درب های گالوینگ (بال پرنده ای) برخوردار است.

طراحی و تعبیه این درب خاص نه تنها مفهوم Concept-i Ride جذاب و دیدنی کرده بلکه دسترسی به داخل کابین را به خصوص برای افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند آسان تر کرده است.

با استفاده از این درب های بزرگ که به صورت عمودی و رو به بالا باز می شود ورود و خروج از این کانسپت به آسانی صورت می گیرد و دو مسافر می توانند به راحتی در درون آن مستقر شوند.

این کانسپت کاملا برقی بوده و به محض اینکه درب های خودرو باز شود صندلی های الکتریکی به طور اتوماتیک و کشویی به سمت درب ها حرکت کرده و به این ترتیب افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند می توانند به راحتی در درون صندلی های خودرو جای بگیرند.

همچنین در محفظه عقبی کانسپت، فضای کافی برای جایگیری صندلی های چرخدار مسافران وجود دارد.

 کانسپت قبلی سری i که در نمایشگاه CES لاس وگاس معرفی شد یعنی کانسپت Concept-i از یک فرمان تقریبا مشابه کنترلر کنسول های بازی برخودار بود، اما این کانسپت به جای استفاده از تمامی دکمه ها و تجهیزات سنتی از طریق یک جوی‌استیک کنترل می‌شود و نیازی به پدال های ترمز و گاز و فرمان رانندگی ندارد.

راننده در واقع در فضای داخلی در وسط خودرو جای میگیرد و می تواند به کمک سیستم های کمک راننده خودرو هدایت کند.

حتی پارک کردن خودرو نیز که برای بسیاری از افراد معلول و ناتوان تبدیل به یک معضل پر استرس شده بود به کمک این سیستم به صورت تمام اتوماتیک و بدون دخالت راننده صورت می گیرد.

این کانسپت که توانایی طی کردن مسافتی ۱۵۰ کیلومتری را با هر بار شارژ دارد از طولی 2.5 متری، عرضی 1.3 متری و ارتفاعی 1.5 متری خوردار بوده و فاصله محوری آن 1.8 متر عنوان شده است.

با توجه به رنج مسافتی Concept-i Ride به نظر می رسد که این خودرو برای مسیرهای شهری و مسافت های کوتاه طراحی شده است.

 معرفی این کانسپت در ۲۵ اکتبر در نمایشگاه خودروی توکیو به همراه مدل Concept-i Walk صورت خواهد گرفت.

این مفهوم یک وسیله نقلیه متحرک الکتریکی با سه چرخ و فاصله محوری متغیر است که شبیه اسکوتر بوده و تنها فضایی برابر با یک عابر پیاده را اشغال می کند.

پیش از این نیز این کمپانی وسایل نقلیه متفاوتی با ساختار Segway طراحی کرده بود تا از این طریق بتواند نیاز مشتریان خود را در راستای تردد و عبور و مرور بدون نیاز به پیاده روی برطرف کند.

تویوتا مدعی است که این سه چرخه می تواند با هر بار شارژ کامل مسافتی معادل ۲۰ کیلومتر را طی کند.

 بسته به پیکربندی محور سه چرخه، طول کلی آن بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیمتر متغیر بوده و شعاع چرخشی حاصل از حرکت از طول کلی سه چرخه کوچکتر  است.

این بدین معنی است که در صورتی که سرعت این سه چرخه از یک مقدار مشخصی بیشتر شود به صورت اتوماتیک طول محوری آن افزوده شده و پایداری بیشتری را برای راننده فراهم می کند.

از آنجایی که ارتفاع مدل مفهومی Concept-i Walk به سطح زمین نزدیک تر است بنابراین خطرات بیشتری راننده را تهدید می کند.

سنسورهای پردازشگر این وسیله قادراند که خطرات را شناسایی کرده و در مواقع لزوم به صورت خودکار به راننده هشدار دهند تا از این طریق از وقوع حوادث گوناگون جلوگیری شود