تهیه برنامه ایمنی آتش سوزی برای افراد ناتوان

تهیه برنامه ایمنی آتش سوزی برای افراد ناتوان

تهیه برنامه ایمنی آتش سوزی برای افراد ناتوان

اگر کسی فریاد بکشد  “آتش ! آتش ! “. مردم معمولا” با حساسیت زیاد ، گوش می دهند ! بعد یا ( ۱ ) وحشت می کنند یا ۲ ) اگر آمادگی لازم را داشته باشند وبدانند که باید چه کارهایی انجام دهند ، به سرعت و قاطعانه وارد عمل می شوند . اما متاسفانه اکثرا” کاری که آنها انجام می دهند ، این است که به دنبال کسب اطلاعات لازم ( مثلا” گرفتن یک بروشور مثل محتویات این مقاله و یا ارجاع به موضوعی از یک مجله برای بررسی توصیه های ایمنی آتش سوزی نیستند  ! اما الان که دارید این مقاله را مطالعه می کنید ، وقت خوبی برای خواندن این موضوع  و فکر کردن در مورد کارهایی است که هنگام آتش سوزی می توانید و باید انجام دهید . درغیر اینصورت امکان دارد  بدترین چیز ممکن اتفاق بی افتد .

برای همه ، به ویژه برای افراد ناتوان که به تنهایی زندگی می کنند ، آتش سوزی در فهرست کوچکترین لیست از مسائل ایمنی است که در مورد آن نگرانی وجود داشته و اهمیت خیلی زیادی دارد . واقعیت این است : اگر شما اختلال حرکتی داشته باشید ، چنانچه یک آتش سوزی اتفاق بیافتد ، در زمره کسانی خواهید بود که باید بصورتی متمایز مورد توجه قرار گرفته و و یک برنامه مقابله با آتش سوزی را از قبل داشته باشید . و اما اگر تنها زندگی می کنید یا در زمان وقوع آتش سوزی در رختخواب باشید ، این توجه باید جدی تر مورد توجه قرارگیرد . آن چه که ما دراینجا ارائه خواهیم داد ، صحبت کردن در این مورد است که چگونه می توانید نقاط ضعف را کاهش دهید . در این مقاله بعضی از چیزهای اساسی را ارائه شده است . اما ممکن است اجرای برخی از آنها بعید بنظر برسد –  در هر حال شما باید در باره برنامه آتش سوزی خود فکر کنید .

برای شروع :

قبل از هر کاری با ایستگاه آتش نشانی محل زندگی خود ، از طریق یک شماره تلفن غیر اضطراری ، تماس بگیرید ، و نیازهای خاص خود را مرتبط با ناتوانی و مشکلات حرکتی توضیح دهید . سازمان آتش نشانی محل شما می تواند کمک کند تا یک برنامه فرار تهیه کنید . البته ممکن است کارشناسان آن بتوانند جهت بررسی وضعیت ایمنی حریق منزل شما یک بازدید داشته باشند ، و در این بازدید آنها می توانند در مورد تجهیزات مورد نیاز از جمله هشدار دهنده های دود و تعمیر و نگهداری آنها توصیه های لازم را ارائه دهند .

توصیه های ایمنی زیر را جدی بگیرید :

در اینجا چند تا از توصیه های مهم برای پیشگیری از آتش سوزی ارائه می گردد

  • هرگز در رختخواب سیگار نکشید . این موضوع نیاز به فکر کردن ندارد . چرا که احتمال ریزش خاکستر سیگار و بروز حریق بخصوص برای افراد ناتوان وجود دارد .
  • با چک کردن  منظم وسائل برقی آنها را ایمن نگه دارید . لازم است هر از گاهی تماو وسائل برقی از نظر محل اتصالات و کابلها و قطعات الکتریکی چک شوند .
  • آیا پریزهای برق اضاف باری دارند ؟ مراقب اضافه باری باشید . استفاده همزمان چند وسیله برقی پرمصرف از یک پریز می تواند منجر به اضافه باری و ایجاد گرمای بیش از اندازه و آتش سوزی گردد. بهتر است هر وسیله به یک پریز وصل شود .
  • آیا شما هر روز، از روی کابل برق قرار گرفته در زیر فرش رد می شوید ؟ عبور مکرر ویلچر از روی کابل قرار گرفته در زیر پوششهایی مثل فرش و موکت می تواند منجر به نازک شدن روکش آن شده و مقاومت آن را کاهش و یا از بین ببرد . در نتیجه زمینه برای اتصالی سیم وحادثه وآتش سوزی فراهم گردد.
  • شاید ، داشتن هشدار دهنده های دود وآتش مهم ترین کار برنامه اعلام حریق باشد . بنابراین بهتر است چند تا از آنها در سراسر خانه داشته باشید  – و برای اطمینان خاطر ، یکی از آنها را در اتاق خواب خود نصب کنید . اما باید اطمینان داشته باشید که آنها به درستی کار می کنند ! بهتر است در منزل خود ، یک سیستم هشدار مرکزی ( مداری که بصورت داخلی نصب شده ) داشته باشید . تا ، اگر یکی از هشداردهنده های خاموش شود ، بدون توجه به اینکه کدام محل باشد یا صرف نظر ازجایی که آتش گرفته ، صدای آن را خواهید شنید .
  • باتری های را به صورت منظم بازدید و در صورت نیاز  تعویض کنید .
  • همچنین آتش نشانان توصیه می کنند که اگر شما در اتاق خواب خود یک زنگ هشدار داشته باشید
  • درب اتاق خواب خود را هنگام حریق بسته نگه دارید . بسته بودن درها و وجود زنگ هشدار با همدیگر ، می توانند تا زمان رسیدن آتش نشانان ، زمان خوبی را برای شما فراهم کنند  .

یک برنامه مقابله برای خودتان تهیه کنید :

بعد ازتوجه به توصیه های ایمنی ورعایت اصول ایمنی ، لازم است که یک برنامه خروج ازمحل آتش سوزی برای خود طراحی کنید . بسیار مهم است که دو مسیر مختلف برای خروج از خانه خود شناسایی کرده وآنها را تمرین کنید . احتمالا” در حال حاضر یک مسیر را دارید – و احتمالا ” هم در دسترس ومناسب سازی است – بنابراین بر روی مسیر دیگر خود ( غیر از این مسیر) تمرکز کنید . البته لازم نیست که حتما” خیلی کامل باشد . اگر مسیر مورد نظرتان به درب پشتی یا درب کناری منتهی می شود ، لازم است که قادر به باز کردن آن و سپس خارج کردن خودتان ، و دورشدن از خانه باشید . فراموش نکنید که شما باید به هر طریقی که شده خودتان را از محل خطر دور نمائید . این کار می تواند حتی از طریق غلت زدن به پایین یک رمپ با شیب خیلی تند باشد ،  یا بصورت پایین رفتن از یک راه پله کوتاه از سمت پشت ویلچر( اول چرخ های عقب به پایین پله می آید ) و با استفاده از گرفتن نرده های مخصوص  انجام شود ، یا شاید بتوانید با خم شدن به سمت جلو و غلت دادن خودتان یا حتی خزیدن و کشیدن بدن به پایین پله ها و یا رفتن به روی چمن حیاط خلوت خودتان را از منطقه خطر دور نمائید . بطور کلی با استفاده از هر روشی که توانایی انجام آن را داشته باشید ، باید این کار را  انجام دهید .

در هر حال نکته مهم این است : شما یک برنامه برای خودتان داشته باشید ، و بتوانید آن را اجرا کنید .

اگر مسیر دیگری برای استفاده ثانویه ندارید ، شاید لازم باشد ، که نگاهی به پنجره های طبقه اول بیاندازید . ببینید  آیا ارتفاع آنها پایین است ، یا طوری هستند که بتوانید خودتان آنها را به راحتی باز کنید ، آیا مناسب سازی شده اند ؟ آیا می توانید ویلچرتان را تا کنار آنها برانید و در واقع ، خودتان را به بیرون از منطقه خطر ( مثلا” بر روی زمین چمن یا فضای سبز و یا منطقه شنی که در پائین آن ایجاد کرده اید )  پرتاپ کنید ؟

آیا تصور می کنید این روشها را می توانید استفاده کنید ؟ یا این روشها برای شما خطرناک هستند  ؟ احتمالا” خطرناکترین روشها هستند   ؟ به احتمال زیاد پاسخ شما مثبت است. در این صورت پس بهتر است اینطور تصور کنید که : در خانه ای که در حال سوختن است به دام افتاده اید ؟

اگر روی تخت باشید چه کار باید کنید ؟

در واقع حالا باید به یک گزاره سخت تر فکر کنید : زمانی که روی تخت هستید و آتش سوزی اتفاق می افتد . چه کار می کنید ؟ اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که  ، همیشه ویلچر خود را در کنار تخت و در دسترس خود قرار دهید . حتی اگر نمی توانید خودتان را از روی تخت به روی ویلچر جابجا کنید ، لازم است که ویلچرتان کنارتان باشد تا برای هر کسی که ممکن برسد و می خواهد به شما کمک کند ، آماده باشد . لازم است  یک تلفن یا سیستم تماس در دسترس تان باشد و بطوری که بتوانید در کنار تخت خود از آن استفاده کنید . شما می توانید شماره های اضطراری را روی شماره گیری سریع گوشی تنظیم کنید .

اگر ویلچرتان در دسترس است ، و توانایی نشستن دارید ، از تخت خارج شده و روی ویلچر قرار گیرید . اگر آتش سوزی در اتاق خواب شما رخ نداده ، اما قادر به خارج شدن نیستید ، بخاطر بسپارید که درب اتاق خواب خود را بسته نگه دارید . اگر در نزدیکی تان ، آب دارید ، و می توانید دو تا حوله مرطوب کنید . سعی کنید یکی را در طول شکاف پایین درب فشار دهید تا از ورود دود جلوگیری کند . دیگری را پیش خودتان نگه دارید . اگر با دود مواجه شدید ، می توانید آن را به اطراف بچرخانید تا دود پخش شود ، و یا اینکه می توانید آن را دور سر و صورت خود بپیچید و با آن نفس بکشید . پنجره اتاق خواب خود را باز کنید . یک حوله ، ژاکت ، پیراهن و یا یک چیز مشخص از پنجره آویزان کنید تا معلوم شود که آنجا هستید .

 اگر فرصت ندارید و لازم است که در کمترین زمان ممکن خودتان را نجات بدهید ، شیرجه بزنید ، بیافتید ، حتی اگر لازم است خودتان را از روی ویلچر به روی زمین پرت کنید .

یادتان باشد :از آنجا که دود به سمت بالا می رود ، امتداد کف جایی است که بدون دود خواهد بود . با این حال ، اگر لازم است که بر روی کف حرکت کنید ، این کار را در یک مسیر مشخص و در مرکز اتاق یعنی جائی که برای هر کسی وارد اتاق می شود ، به آسانی قابل مشاهده باشد . سعی کنید خودتان را در فضاهای تنگ مثل بین تخت و صندلی ، کمد و از این قبیل جاها گیر نیاندازید. ( توجه داشته باشید : اگر در یک هتل ، خوابگاه و یا ساختمان اداری اتفاق بی افتد ، انجام این پیشنهادات وقتی که داخل اتاق خواب هستید ، مفید خواهد بود . این قبیل ساختمان ها معمولا ” مجهز به دربهای مخصوص ضد حریق و سیستمهای آب پاش خودکار هستند که باعث می شوند ، تمام استراتژی ها تا زمانی که در انتظار رسیدن کمک هستید ، بطورخاصی مفید باشند ) .

اگر نمی توانید روی ویلچر بروید ، باز هم کارهایی وجود دارد که می توانید آنها را انجام دهید . آیا می توانید یک حوله را خیس کنید ؟ از یک منبع آب مشخصی که خیلی نزدیک شماست – یعنی کیسه شب خودتان ، غافل نشوید . بهتر از این است که بسوزید و یا دود استنشاق  کنید ؟ خودتان را در معرض خطر قرار دهید . همچنین می توانید از یک ملحفه ، پتو ، لباس راحتی و لباس های خود به عنوان یک لایه مقاوم در برابر سوختگی استفاده کنید .