راه رفتن افراد فلج با فکر کردن ممکن می شود!

راه رفتن افراد فلج با فکر کردن ممکن می شود!

راه رفتن افراد فلج با فکر کردن ممکن می شود!

با استفاده از یک وسیله جدید، افراد فلج، قابلیت کنترل اسکلت بدن خود را با استفاده از ذهنشان به دست می آورند. 

 محققان دانشگاه ملبورن می گویند وسیله یاد شده به طور مستقیم به مغز افراد فلج متصل می شود و پزشکان برای این کار نیازی به جراحی جمجمه انسان ندارند.

ابزار یاد شده متشکل از استنت هایی است که می توانند به رگ های خونی در نزدیکی قشری از مغز که حرکات بدنی انسان را کنترل می کند، دسترسی یابند. در انتهای این استنت ها یک شبکه فلزی حاوی الکترود تعبیه شده که قادر به دریافت اطلاعات فعالیت مغز و انتقال این داده ها به ابزار ضبط آنها هستند. این ابزار به صورت یک پوشش بر روی قفسه سینه تعبیه می شود.

مجموعه این داده ها به طور بی سیم به یک رایانه دیگر که وظیفه کنترل اسکلت بدن انسان را بر عهده دارد، منتقل می شود. وقتی که فرد فلج به فکر حرکت به سمت چپ می افتد، مغز وی نیز به شیوه ای خاص تحریک می شود و کشف و شناسایی این شیوه باعث می شود رابط های رایانه و مغز انسان قادر به درک و خوانش تصورات مغزی فرد و ترجمه آن به زبانی عملی باشند.

مجموعه این ابزار که stentrode نام گرفته، در مقایسه با ابزار دیگری که برای شناسایی سیگنال های مغزی به کار می روند، دارای مزایای است. دریافت دقیق اطلاعات سیگنال های مغز از سطح آن و بدون نیاز به شکافتن سر مهم ترین مزیت این روش است.

استفاده از stentrode فعلا در مرحله آزمایشی و قرار است از سال آینده میلادی ۵ بیمار از آن به طور آزمایشی استفاده کنند. این افراد به دلایل مختلف مانند سکته، آسیب های نخاعی و ... فلج شده و توان حرکت را از دست داده اند.