راه هایی برای پیشگیری از کمر درد

پیشگیری از کمر درد

پیشگیری از کمر درد

رعایت نکات ضروری برای پیشگیری از کمردرد:

شغل شما هر چه باشد در خانه یا خارج از آن ممکن است لازم باشد فعالیت شدیدی انجام دهید یا در وضعیت خاصی بایستید یا بنشینید. 

بهتر است به این نکات توجه فرمائید:

 * در طول روز تلاش کنید که انحناهای طبیعی ستون فقرات خود را در حالت متعادل حفظ نمائید. 

وزن خود را پایین بیاورید زیرا اضافه وزن می تواند سبب کشیدگی مدام عضلات پشتی همچنین ضعف عضلات جدار شکم شود.

 * برای مدت طولانی از حفظ یک وضعیت ثابت بپرهیزید زیرا عدم فعالیت سبب سفتی عضلانی و ضعف آنها می شود.

* روی تشکهای سفت بخوابید و اندازه بالش به قدری باشد که بتواند انحنای گردن پشت را حفظ نماید.

 * مرتب ورزش نمائید ورزش می تواند عضلات محکم قابل انعطافی را ایجاد کند که بتواند وضعیت صحیح ستون فقدرات شما را حفظ نماید.

* با استفاده از روشهای صحیح کار کردن از ستون فقرات خود محافظت نمائید مثلا اجسام سنگین را با دو دست بردارید یا بارهای سنگین را نزدیک به کمر خود نگه دارید.

* کفش های راحت مناسب بپوشید و بصورت مداوم از پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا کفشهای لژدار بپرهیزید . زیدرا اینها شکل طبیعی پا را مختل نموده و انحنای طبیعی ستون فقرات را تغییر می دهند.

* هنگام راه رفتن تعادل ستون فقرات خود را حفظ نموده و سر خود را بالا نگه دارید بطوریکه چانه شما موازی زمین باشد و جهت پای شما در جهتی باشد که حرکت می کنید.

* هنگامی که ظرف می شوئید، کابینت زیر سینک را باز نمائید و ضمن خم کردن زانوی خود یک پای خود را روی کفی زیر سینک قرار دهید، سپس کمی به سمت جلو متمایل شوید بطوریکه بدنتان روی سینک ظرفشویی تکیه داشته باشد.

 * هنگام اتو کردن یک پا را قدری بلند نمائید و آنرا روی یک جا پایی مناسب قرار دهید.

* هنگام استفاده از جارو برقی وزن خود را روی یک پا قرار دهید سپس قدم به جلو بردارید و هنگام قدم برداشتن از پای عقبی خود بعنوان محور استفاده کنید.

* هنگام استفاده از تلفن، تلفن را بین گوش و شانه خود نگه ندارید زیرا می تواند سبب درد گردن یا شانه شود. بهتر است از دست برای نگه داشتن گوشی استفاده نمایید یا بلند گو را فعال کنید.

* هنگامی که تلویزیون نگاه می کنید یا استراحت می کنید از دسته مبل به عنوان بالش استفاده نکنید زیرا زاویه آن خیلی تیز است و می تواند باعث آسیب گردنی شود.

* در صورت رانندگی هر دو ساعت توقف نموده و پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید و قدم بزنید.

منبع:

راهنمای خلاصه برای پیشگیری و درمان کمردرد؛  دکتر هوشنگ صابری ، دکتر نازی درخشان راد،

 دانشگاه علوم پزشکی تهران