تغذیه مناسب در افراد مبتلا به زخم بستر

تغذیه مناسب در افراد مبتلا به زخم بستر

تغذیه  مناسب در افراد مبتلا به زخم بستر

زخم بستر یا زخم های فشاری، یک بیماری بسیار رایج در افرادی است که تحرکی ندارند. این زخم ها به علت تحت فشار ماندن بافت نرم ، به مدت طولانی بین استخوان و سطح خارجی ایجاد می شود و برای افرادی که کاملا بی تحرک بوده ، معلولین نخاعی و به طور کلی افرادی که بدلایل مختلف در بستر هستند، خطرات جدی تری را به دنبال دارد.

یکی از موارد مهم در مراقبت از زخم بستر توجه به رژیم غذایی بیمار است از این رو سعی کردیم به صورت خلاصه نکاتی را در خصوص برنامه غذایی صحیح برای پیشگیری از زخم بستر گردآوری کنیم.

آب
مقدار زیادی آب در محل زخم به شکل خون و ترشحات و همچنین بخار آب از دست می رود. بنابراین جهت افزایش روند ترمیم باید به مقدار کافی آب نوشید. بسیاری از میوه ها نیز علاوه بر خواص دیگر خود، دارای ذخیره خوبی از آب هستند.

تاثیر نوشیدن آب بر بدن :

_ کمک به بهبود جریان خون و تغذیه سلولی

_ تعادل سطح گلوکز، فشار خون و الکترولیت ها

_تعادل دمای بدن

_  کمک به جذب مواد مغذی

_ محافظت از مفاصل و جلوگیری از بروز التهاب و درد

_جلوگیری از  لخته شدن خون در شریان‌های قلب و مغز

پروتئین
اگر در رژیم غذایی میزان کافی پروتئین نباشد، بدن کمبود پروتئین را با تخریب ماهیچه ها کنترل میکند.
کاهش توده عضلانی خود یکی از مهمترین دلایل ایجاد زخم بستر است. میزان مصرف پروتئین افراد دارای معلولیت و زخم بستر باید دوبرابر افراد معمولی باشد. به صورت کلی پروتئین در مواد غذایی مانند تخم مرغ، ماست، پنیر ، مرغ و همچنین غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن، ماهی کاد و صدف و سبزیجات و میوه هایی مانند گل کلم، موز، اسفناج، آووکادو و سیب وجود دارد.
البته توجه کنید که منبع تامین پروتئین در بعضی بیماریها اهمیت دارد بنابراین در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین ها

بسیاری از ویتامین ها دارای اثرات اثبات شده اختصاصی در ترمیم زخم هستند.
ویتامینهای گروه  B(غلات کامل وغنی شده، گوشت، ماهی، سیب زمینی....)  A (سیب زمینی شیرین با پوست، هویج، اسفناج، غلات غنی شده...) ،   E (غلات غنی شده، تخم آفتابگردان، کره بارام زمینی، سبزیجات روغنی....)،   D (روغن ماهی، غلات غنی شده .... ) و C(فلفل قرمز و سبز، کیوی، پرتقال، توت فرنگی، بروکلی .... ) از جمله مواد مهم در ترمیم پوست شناخته شده اند.