نگاه جامعه به معلولان نیازمند تغییر است

نگاه جامعه به معلولان نیازمند تغییر است

نگاه جامعه به معلولان نیازمند تغییر است

استاندار قزوین، معلولان را دارای توانمندی های بالایی دانست و گفت: نگاه جامعه به این قشر نیازمند تغییر و تحول است.

عبدالمحمد زاهدی شامگاه یکشنبه با حضور در کانون توانا و در نشست با فعالان کارآفرین در حوزه معلولان با بیان اینکه معلولیت محدودیت نیست،افزود: این یک شعار محض نیست بلکه واقعیتی است که بسیاری از معلولان با اراده و همت، آنرا به اثبات رسانده اند.

وی در خصوص مسئولیت اجتماعی در قبال افراد معلول، اظهار کرد: افراد سالم و توانمند جامعه باید بدانند معلولان هرگز نیاز به ترحم ندارند و نباید کاری کنند که این کمبود، زندگی معلول را از حالت طبیعی خارج کند و او را به فردی منزوی و جدا از جامعه تبدیل سازد.
زاهدی ادامه داد: باید زمینه بروز و شکوفایی توانایی های افراد معلول را در جامعه مهیا سازیم و باور داشته باشیم که معلولان جامعه ما بسیاری از محدودیت های فعلی را کنار زده اند.
وی با تاکید بر اینکه نگاه جامعه به معلول باید تغییر کند، خطاب به افراد حاضر در این نشست اظهار داشت: همه ما انسان ها محدودیت ها و معلولیت هایی داریم که یا پنهان است و یا ما از آن بی خبریم اما معلولیت شما آشکار است.
استاندار قزوین خاطر نشان کرد: باید بپذیریم تنها نیازها و محدودیت ها موجب خلاقیت و ابتکار در انسان شده است و اگر بشر محدودیت نداشت شاید بسیاری از اختراعات و ابتکارات رخ نمی داد و این تحول را در جهان شاهد نبودیم.
وی در ادامه کانون معلولین توانا قزوین را یکی از کانون‌های برجسته دانست که توانسته است با هنر و خلاقیت‌آفرینی در زمینه‌های مختلف تولیدی، هنری و ورزشی ظرفیت این قشر از جامعه را به عرصه نمایش بگذارد.
استاندار قزوین همچنین گفت: این کانون بالاتر از یک تشکل فعالیت کرده و اثر بسیار مثبتی در حوزه معلولان گذاشته است.
زاهدی تصریح کرد: هرگاه در میان شما معلولان حاضر می شوم از انگیزه و روحیه شما مسرور شده و من نیز انگیزه بیشتری پیدا می کنم و باید بر این خودباوری ببالید و همچنان در مسیری که انتخاب کرده اید با استواری گام بردارید.

**کانون توانا زمینه اشتغال معلولان توانمند را فراهم کرده است
مدیرعامل کانون معلولان توانا نیز در این نشست گفت: نخستین کانون معلولین ایران 'توانا' به منظور حفظ عزت و کرامت انسانی معلولین، درخواست هرگونه کمک بلاعوض را ممنوع کرده تا معلولان با تکیه بر توانایی و همت خویش بتوانند در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خود گام های بلندی بردارند.
سید محمد موسوی افزود: در این کانون معلولیت ابزاری برای جلب ترحم و برانگیختن عواطف پاک و انسان دوستانه مردمان نیست بلکه بهانه ای برای تلاش بیشتر و داشتن انگیزه لازم برای توان افزایی و مبارزه با کاستی ها است.
بنیانگذار و رییس هیات مدیره کانون معلولین توانا گفت: این کانون با شناسایی، جذب و به کارگیری معلولان نخبه و توانمند اکنون یک تیم قوی و منسجم تشکیل داده است.
موسوی ادامه داد: معلولان صرف نظر محدودیت های جسمانی خود با داشتن ایده های خلاقانه و همت بلند قادرند بسیاری از قله های موفقیت در عرصه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فتح کنند.
کارافرین نمونه کشور با اشاره به اشتغال معلولان، خاطر نشان کرد: درشرایط بد اقتصادی توانسته ایم با راه اندازی چند واحد تولیدی زمینه اشتغال 500 معلول را فراهم کنیم و همچنین بیش از 150 فقره ازدواج بین معلولان کانون صورت گرفته که خوشبختانه هیچ کدام از آنها منجر به جدایی نشده است و در این عرصه نیز الگو هستیم.
موسوی یاد آور شد: در کنگره بین المللی کسب و کار توانسته ایم به عنوان مدلینگ مطرح شویم و امروز یک نرم افزار را بومی سازی کرده ایم تا به زنان باردار آموزش های تخصصی دهیم و در سلامت مادر و کودک هم نقش داشته باشیم.
کانون معلولین توانا نخستین کانون کشور در زمینه معلولان است که در سال 74 فعالیت خود را در قزوین آغاز کرد.
در حال حاضر چهار هزار و 200 معلول عضو این کانون هستند.