تحت پوشش قرار گرفتن 320 معلول روستایی خاتم در طرح توانبخشی جامعه

تحت پوشش قرار گرفتن 320 معلول روستایی خاتم در طرح توانبخشی جامعه

تحت پوشش قرار گرفتن 320 معلول روستایی خاتم در طرح توانبخشی جامعه

احمد تکتاز، هدف از اجرای این طرح را توانمندسازی معلولان دانست و افزود: توانمندسازی باعث افزایش مشارکت اجتماعی در آنها خواهد شد.
وی یادآور شد: این طرح شامل خدمات سلامت، آموزش، معاش، اجتماعی و توانمندی است که این خدمات به خانواده ها و افراد معلول برای توانمند سازی ارائه می شود.
تکتاز اظهار کرد: بر اساس طرح جامع یادشده روستاهای شهرستان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند که 2 درصد از جمعیت روستایی را معلولان تشکیل می دهند.
وی یادآور شد: معلولان جسمی و حرکتی بیشترین درصد معلولان را تشکیل می دهند. برای تحقق طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاها، کارشناس مرتبط طرح یادشده اداره بهزیستی همراه با رئیس انجمن حمایت از معلولان ناجی خاتم برای تشکیل شورای توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاهای منطقه حضور یافتند.
  وی تصریح کرد: کارشناسان در اجرای این طرح در روستاهای شهریاری، هاشم آباد و بختیاری حضور یافتندد و اقدام به تشکیل شورای یادشده با حضور دهیار، بهورز، تسهیل گر محلی ، معتمد محل ، نماینده خانواده معلولان و نماینده آنها کردند .
تکتاز عنوان کرد: همچنین در این طرح کارشناسان در خصوص مجموعه خدماتی که طرح می تواند ارائه دهد آگاه سازی لازم را انجام دادند.
15هزار نفر از جمعیت 40هزار نفری شهرستان خاتم در روستاها زندگی زندگی می کنند.
هرات مرکز شهرستان 40هزار نفری خاتم در فاصله 240 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
محمد حسین غنیمت، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی یزد 23مهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تعداد معلولان استان را 49 هزار نفر بیان کرد و گفت: هم اکنون برای 25 هزار و 200 معلول در بهزیستی پرونده تشکیل شد و از خدمات این نهاد بهره مند هستند.
40 درصد معلولان استان، جسمی حرکتی، 27 درصد ذهنی و بقیه دارای معلولیت شنوایی، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند.
استان یزد یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.