پیشگیری از ۱۵هزار ناشنوایی به‌واسطه غربالگری/ زبان اشاره باید به رسمیت شناخته شود

پیشگیری از ۱۵هزار ناشنوایی به‌واسطه غربالگری/ زبان اشاره باید به رسمیت شناخته شود

پیشگیری از ۱۵هزار ناشنوایی به‌واسطه غربالگری/ زبان اشاره باید به رسمیت شناخته شود

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: به واسطه غربالگری شنوایی نوزادان توسط سازمان بهزیستی طی ۱۰سال گذشته، از ۱۵هزار ناشنوایی پیشگیری شده است.

حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در حال حاضر طبق برآورد ما از کمیت معلولین متوسط به بالا که نیازمند خدمات توانبخشی هستند، این افراد ۲درصد جامعه را تشکیل می دهند که حدود یک میلیون و پانصد هزار معلول در کشور می‌باشند.

وی افزود: 15درصد از این تعداد یعنی حدود ۲۳۰هزار نفر جمعیت کم‌شنوا و ناشنوا هستند که نیازمند به خدمات و تجویز وسایل کمکی مثل سمعک و بحث اشتغال، تردد، مسکن و آموزش هستند. ۳۵درصد از ناشنوایان زن و ۶۵درصد مرد هستند. 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تصریح کرد: تا زمانی که به نیازهای اساسی و مطالبات اصلی ناشنوایان به صورت جدی رسیدگی نشود، و مشکل ارتباطی این افراد با مراکز آموزشی و اشتغال و مراکزی که باید کارهای آنها انجام شود، مرتفع نگردد، منجر به انزوای آنها می‌شود. 

*رابطین ناشنوایی باید به اندازه کافی در ادارات و سازمان‌ها تربیت شوند

نحوی نژاد با تاکید براینکه زبان اشاره باید از لحاظ قانونی و اجرایی به رسمیت شناخته شود، گفت: باید به اندازه کافی رابطینی تربیت شوند که اگر کسی مشکلی از لحاظ حقوقی، قضایی و اداری دارد بتواند با استفاده از این رابطین با افراد شنوا ارتباط برقرار بکند و مشکل خود را حل کند که این حرکت چند سال است آغاز شده و باید بیشتر شود. 

وی ادامه داد: هفته جهانی ناشنوایان فرصت مناسبی است تا این مطالبات و نیازهای اساسی ناشنوایان را به گوش مسئولان بلندپایه در مجلس، قوه اجرایی و قضائیه برسانیم. 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره دشواری ها و مشکلات این نوع معلولیت، بیان کرد: بسیاری از متخصصین بر این باورند که سخت ترین معلولیت ها ناشنوایی است، به خاطر اینکه ارتباط با جامعه قطع می شود و این معلولیت پنهان است یعنی وقتی ظاهر فرد را می بینید نمی توانید به معلولیتش پی ببرید.

نحوی نژاد ابراز کرد: وقتی ناشنوایی عارض فرد می شود تعداد کمی از آن ها با درمان کامل ممکن است برطرف شود که قائدتا در حوزه های بهداشتی و درمانی رسیدگی می شود و 50درصد ناشنوایان زمینه ژنتیک دارند یعنی نوزاد با ضعف شنوایی به دنیا می‌آید که این مورد درمان ندارد و باید توانبخشی و تربیت شنیداری صورت بگیرد، به موقع سمعک مناسب تجویز شود و زمینه ای ایجاد بکنیم که شدت آسیب را کاهش بدهیم. 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی درخصوص پیشگیری این عارضه بیان کرد: 85درصد از نوزادانی که در کشورمان متولد می شوند تحت غربالگری شنوایی توسط سازمان بهزیستی قرار می گیرند. در ۱۰ سال گذشته حداقل از ۱۵ هزار ناشنوایی پیشگیری شده و با مداخله بهنگام زمینه ای فراهم شده که بتوانیم فرایندهای آموزشی و توانبخشی را خیلی سریع آغاز بکنیم. 

*طرد شدن ناشنوایان از جامعه بر شدت معلولیت‌شان اضافه می کند

نحوی نژاد بابیان اینکه باید زمینه ای برای جلوگیری از افسردگی این افراد فراهم بکنیم، ادامه داد: شدت معلولیت ناشنوایان به دور شدنشان از زمینه های ورود به جامعه بستگی دارد یعنی اگر احساس بکنند که در جامعه و در محیط های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی طرد می شوند، شدت معلولیت شان بیشتر می شود، بنابراین در هر مرحله ای باید اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم. 

وی ادامه داد: برای پیشگیری از عارضه ناشنوایی، باید هم در زمان تولد تشخیص داده شود و هم در حین رشد شرایطی ایجاد بشود که با تجویز وسایل کمکی مناسب و همچنین تربیت شنیداری و آموزشی  در مراکز سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی و تلفیقی انجام بشود. 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی درخصوص آموزش تلفیقی اظهار داشت: زمینه ای فراهم شده که برخی از کم شنوایان، کم بینایان و معلولین جسمی حرکتی از افراد شنوا جدا نشوند و با آموزش های خاصی بتوانند در مدارس تلفیقی آموزش ببینند و مربیان و آموزگاران، دانش آموزان و محیط آمادگی پذیرش این افراد را داشته باشند.

نحوی نژاد در تکمیل این مطلب اضافه کرد: آموزش تلفیقی برای نابینایان و ناشنوایان کامل، فراهم نیست و این افراد باید در کلاس ها و آموزشکده های خاصی آموزش های لازم را ببینند.

*با اجباری شدن مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، معلولیت های مادرزادی کاهش می‌یابد

وی در خصوص مواردی ژنتیکی گفت: مشاوره ژنتیک شرایطش در کشور فراهم شده و طبق قانون برنامه ششم این کار برای تمام ازدواج ها اجباری شده و به نظر می رسد با پیشگری از این عارضه به واسطه مشاوره ژنتیک، این قضیه روند رو به کاهش خواهد داشت.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی افزود:  زمانی که بتوانیم از تولد این افراد که به واسطه ازدواج هایی که در مشاوره ژنتیک زمینه آن تشخیص داده شده، جلوگیری بکنیم، منجر به کاهش ۵۰درصدی موارد ژنتیکی خواهد شد.

نحوی نژاد گفت: بر اساس کنوانسیون حقوق معلولین، هر کسی حق حیات دارد. اگر ما بتوانیم در دوران بارداری هم تشخیص بدهیم که این فرد دچار ناشنوایی خواهد شد بسیار خوب است که زمینه را فراهم بکنیم که متولد بشود اما بعد مداخله مناسب داشته باشیم.