اشتغال سالانه بالغ بر 45 هزار نفر از جامعه هدف بهزیستی

اشتغال سالانه بالغ بر 45 هزار نفر از جامعه هدف بهزیستی

اشتغال سالانه بالغ بر 45 هزار نفر از جامعه هدف بهزیستی

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان سالانه اشتغال 45 هزار نفر از گروه های هدف را تعهد دارد .

فرشته کاشی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: به استناد بند 17 شرح وظایف اعلام شده، این سازمان وظیفه ارائه راهبرد در راستای تسهیل گیری اشتغال جامعه هدف را بر عهده دارد و به هیچ عنوان ایجاد کننده اشتغال نیست.
وی اظهار کرد: این سازمان از بایت تسهیل گیری توانمندسازی در حوزه اجتماعی، به سرپرست خانوار، زنان در معرض آسیب، آسیب دیده اجتماعی، فرزندان زنان سرپرست خانوار، در حوزه توانبخشی به معتادان بهبود یافته، افراد دارای اچ آی وی مثبت، هپاتیت و در بخش توانبخشی نیز به افراد دارای معلولیت ذهنی و جسمی، حرکتی خدمات ارائه می کند.
کاشی افزود: در حوزه خود اشتغالی افرادی که طرح شغلی تدوین شده و مدیریت منابع مالی را داشته و علاوه بر آن بازاریابی فروش را در دوره های مهارتی نیز کسب کرده باشند، برای دریافت تسهیلات معرفی و منابع اعتباری معرفی می شوند که در قوانین بودجه سالانه لحاظ شده است.
رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در فرآیند خود اشتغالی ظرفیت دیگری وجود دارد که سهم بیمه ای خویش فرما به مدت پنج سال به میزان 23 درصد حداقل حقوق قانون کار سالیانه به افرادی که مشغول به فعالیت شده اند ،پرداخت می شود.
کاشی افزود: بر این اساس این سازمان کارفرمایانی که مایل به کار گیری نیرو از جامعه هدف تحت پوشش این سازمان باشند، این اختیار را دارند که نوع نیرو و میزان سلامتی را مشخص و با تخصیص مربوطه درخواست کنند.
وی اظهار کرد: در صورت پذیرش، این سازمان متعهد می شود که بیمه سهم کار فرمایی را به مدت پنج سال به مدت 23 درصد حداقل قانون کار سالیانه پرداخت کند.
رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: نظارت های جدی بر این فرایند ادامه دارد و در صورت خارج شدن فردی، شخص دیگری جایگزین می شود.
وی بیان کرد: یارانه ارتقای کارآیی مشوق دیگری در راستای تسهیل گیری شغلی بوده که 10 درصد تا 50 درصد حداقل حقوق قانون کار سالیانه را به ازای به کارگیری معلولین شدید و خیلی شدید متناسب با نوع و شدت معلولیت به مدت پنج سال به کارفرمایان پرداخت می کند و علاوه بر آن نظارت جدی در این حوزه وجود دارد.
کاشی افزود: این سازمان با استفاده از منابع قرض الحنسه نیز به کار فرمایانی که حاضر به کار گیری نیرو از جامعه هدف بهزیستی باشند پس از گذراندن مراحل اداری به بانک معرفی شده و تا سقف 100 میلیون سرانه 20 میلیون تومان به ازای پنج نفر پرداخت می شود.
وی بیان کرد: کارفرما نیزمتعهد می شود حداقل به مدت یکسال فرد مشغول به کار شود و تعهدات پنج ساله است.
کاشی خاطرنشان کرد: این سازمان از طریق منابع مربوط به صندوق توسعه ملی نیز در مناطق محروم و روستایی کشور از منابع ریالی آن به طرح هایی که دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد به کار فرمایان پرداخت می کند.
این مسئول افزود: بر این اساس این منابع بصورت سرمایه ای و ثابت به مدت هفت سال و منابع در گردش یکساله باز پرداخت بوده در 2 بخش کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به میزان 200 میلیون تا پنج میلیارد تومان داده می شود.
وی ابراز کرد: متاسفانه سالانه 20 درصد از افرادی که از چرخه حمایت خارج شده‌اند، دچار ریزش شغلی شده و به چرخه باز می‌گردند.
رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هم اکنون به صورت ثابت سالانه 24 هزار نفر در بخش خود اشتغالی و کار فرمایی تحت پوشش بیمه های تامین اجتماعی قرار دارد.