معابر کرمانشاه با معلولان راه نمی آیند!

معابر کرمانشاه با معلولان راه نمی آیند!

معابر کرمانشاه با معلولان راه نمی آیند!

معلولان به دلیل شرایط جسمانی به طور طبیعی نیاز به محلی ایمن و امن برای تردد در سطح معابر شهر دارند اما متاسفانه این معابر برای تردد این افراد ساخته نشده و در اکثر نقاط شهر معلولان برای تردد با مشکلات فراوانی روبرو هستند.
باوجود ابلاغیه های مسئولان دولتی و تذکرات کتبی و شفاهی در ارتباط با مناسب سازی معابر برای تردد معلولان اما گوش ها همچنان ساز نشنیدن می زنند و این معلولان هستند که با معابری بد ونامناسب مواجه اند.
در طراحی مبلمان شهری به این نکته که معلولان نیز جزو اقشار این جامعه هستند و باید معابری متناسب با شرایط جسمانی آنها وجود داشته باشد، توجه چندانی نمی شود که می طلبد مسئولان و برنامه ریزان در این ارتباط چاره ای بیاندیشند.
از چند سال قبل ستادی با عنوان مناسب سازی معابر در استان کرمانشاه تشکیل شده که هدف آن هماهنگی و پیگیری موضوع مناسب سازی معابر سطح شهر است که اگرچه مصوباتی فراوانی داشته و اقدام هایی نیز صورت گرفته اما نمود آن در سطح شهر چندان عینی و ملموس نیست.

**33 هزار معلول در استان کرمانشاه وجود دارد
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه اعلام کرد: نزدیک به 33 هزار معلول و 2 هزار و 300 جانباز در استان کرمانشاه وجود دارند و همچنین 105 هزار معلول نیز در سن سالمندی قرار دارند.
امید قادری با تاکید بر اینکه مناسب سازی معابر از موضوع های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد یادآور شد که استان کرمانشاه در زمینه مناسب سازی رتبه چهارم کشوری را دارد.
او در ادامه به اجرای طرح هر شهر یک طرح بهسازی معابر در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در هر یک از شهر‌های استان کرمانشاه باید یک طرح مناسب ‌سازی برای تردد افراد کم ‌توان‌ تعریف و اجرایی شود.
وی یادآور شد که کار مناسب ‌سازی محیط برای تردد کم توان‌ها چه از نظر وجه مهندسی و چه از نظر اجتماعی، جنبه فرهنگی دارد که باید در تمام سطوح توسط مسئولان مورد توجه باشد و به صورت مداوم اجرا شود.
او اضافه کرد که هر یک از دستگاه‌های استان موظف شد‌ه‌اند گزارشی از مناسب‌ سازی ورودی‌های ساختمان‌های خود را به شورای برنامه ‌ریزی و توسعه استان ارائه دهند تا پس از امتیازدهی نتایج آن به سازمان یا وزارتخانه مربوطه ارسال شود.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، در ادامه به اقدام هایی در ارتباط با مناسب سازی معابر برای تردد آسان معلولان اشاره کرد و در این راستا از نصب خودپردازهای ویژه معلولان در ارتفاع مناسب خبر داد و گفت: قرار است به زودی ناوگان اتوبوس‌رانی کرمانشاه صاحب اتوبوس با مناسب ‌سازی برای عبور معلولان و جانبازان شود.
قادری همچنین بر رعایت اصول بهسازی در ساختمان ‌سازی‌ و معابر شهری، آموزش در رسانه ها و بهره‌ گیری از توان سازمان‌های مردم نهاد برای مناسب‌سازی معابر شهری تاکید کرد.

**برخورد با کم کاری ادارات در زمینه مناسب سازی معابر
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه این حق شهروندی جانبازان و معلولان است که همانند دیگر همشهریان از امکان دسترسی و بهره مندی از خدمات اداری و بهداشتی و دیگر امکانات شهری برخوردار شوند، گفت: مناسب سازی اماکن اداری و تجاری و فضاهای عمومی از جمله اولویت‌های مهم کشور است که با جدیت دنبال ‌شود.
مجتبی نیک کردار با اشاره به 33 هزار معلول و 2 هزار و 300 جانباز در استان کرمانشاه و اینکه بخشی از جمعیت استان سالمند هستند، افزود: وجود این میزان جمعیت، این ضرورت را ایجاد می‌کند که برنامه‌های مناسب سازی با جدیت دنبال شوند.
او با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت مناسب سازی در ادارات و دستگاه‌های مختلف تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و موفق شده ایم در زمینه پیگیری مناسب سازی‌ها رتبه چهارم کشور را به دست آورده ایم، گفت: تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر در این زمینه صورت گرفته ولی تا دستیابی به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی با تاکید بر لزوم توجه جدی به مناسب سازی در ادارات، اظهار کرد: بودجه تعمیر و تجهیز با اولویت مناسب سازی در اختیار ادارات گذاشته شده است و تخصیص مرحله دوم این اعتبارات منوط به انجام این مناسب سازی‌ها است.
معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه هرگونه کم کاری در حوزه مناسب سازی قابل قبول نیست، گفت: علم مهندسی قادر به انجام هر طرح و پروژه‌ای است و بهانه هایی که توسط مدیران برخی مجموعه‌ها ارائه می‌شود، قابل قبول نیست.
نیک کردار افزود: مجموعه‌های اداری که در ساختمان‌های مسکونی واقع شده اند می‌توانند در گام اول در طبقه همکف یک میز خدمت مناسب برای جانبازان و معلولان دایر کنند و همزمان پروژه مناسب سازی مانند ایجاد آسانسور، سرویس‌های بهداشتی استاندارد، مناسب سازی ورودی‌ها و سایر بخش ها را انجام دهند.

**مناسب سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در استان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه از ورود اتوبوس‌های یورو 4 به ناوگان حمل و نقل شهری خبر داد و گفت: خرید 50 دستگاه اتوبوس یورو 4 در دستور کار قرار دارد و نکته مهم اینکه در این اتوبوس‌های جدید امکان استفاده جانبازان و معلولان فراهم شده است و این دستگاه‌ها می‌توانند بخشی از مشکلات مسافرت‌های درون شهری این قشر از جامعه را مرتفع کنند.
نیک کردار با تاکید بر لزوم نظارت دقیق سازمان نظام مهندسی در مرحله طراحی نقشه ها، اظهار کرد: تمام استانداردهای مناسب سازی باید در طراحی نقشه‌ها لحاظ شده باشد و براساس مصوبه این ستاد، راه شهرسازی به عنوان دستگاه ناظر به شکل مداوم به کنترل این نقشه‌ها می‌پردازد و در صورت رعایت نکردن این مناسب سازی‌ها با متخلفان برخورد می‌شود.
وی تاکید کرد: اگر پروژه‌ای در حین اجرا استانداردهای مناسب سازی را رعایت نکند، پایان کار به آن داده نخواهد.

**مناسب سازی معابر در شهرستان استان
معاون استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود همچنین از اجرای پروژه‌های مناسب سازی در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: در هر شهرستان با توجه به نیازهای موجود، پروژه‌های مناسب سازی در فضاهای مختلف خدماتی، اداری و بهداشتی اجرا می‌شود و این پروژه‌ها به گونه‌ای برنامه ریزی می‌شوند که تا پایان سال آماده بهره برداری شوند.
نیک کردار افزود: معلولان و جانبازان امکان استفاده از بسیاری از عابر بانک‌های سطح شهر را ندارد و برای تغییر این شرایط با همکاری بانک ها، تعدادی خودپرداز، ویژه این عزیزان در مکان‌های شلوغ و پرتردد شهر دایر می‌شود.

**معلولان ویلچر سوار، عابر پیاده محسوب می شوند
از سوی دیگر رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه نیز با اعلام اینکه در راستای حمایت از معلولان و جانبازان گرانقدر و بر اساس اصلاحات آیین نامه راهنمائی و رانندگی معلولان ویلچرسوار، عابر پیاده محسوب می شوند، گفت: برابر اصلاحات ایجاد شده در جلسه اخیر هیات وزیران و بنا بر پیشنهاد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در بند 18 ماده یک آیین نامه راهنمایی و رانندگی، معلولان ویلچر سوار در چرخه حمل و نقل به عنوان عابر پیاده محسوب می شوند.
سرهنگ 'فضل الله شیری' افزود: در بند 18 ماده 1 به صراحت عابر پیاده را شخصی غیرسوار که بدون استفاده از هر نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیر موتوری حرکت می کند یا فردی که از صندلی چرخ دار (ویلچر) استفاده نموده و یا مبادرت به جابجایی کالسکه، چرخ دستی، جامه دان، سبدهای چرخ دار و مانند آن می کند، تعریف کرده است.
رئیس پلیس راهور استان ادامه داد: یک بند با عنوان بند 109 به ماده یک الحاق شده که طبق آن صندلی چرخ دار یا ویلچر را وسیله ای چرخ دار با ظرفیت یک نفر برای جابجایی فرد معلول، ناتوان و کم توان که دارای وسایل و تجهیزات کنترلی (ترمز) مناسب است و نیروی محرکه آن برقی و یا نیروی بدنی فرد معلول است تعریف می شود.
سرهنگ شیری افزود: براساس این اصلاحات معلولان ویلچرسوار در حکم عابر پیاده محسوب می شوند و در راستای حمایت از معلولان و جانبازان گرانقدر اصلاحات مذکور انجام شده است.
طرح های مناسب سازی که در سطح استان آغاز شده نوید این را می دهد که دیگر معلولان و جانبازان ما به صورت سهل و آسان در معابر رفت و آمد کنند و دسترسی آسانی به مراکز مهمی از جمله بانک ها و دیگر دستگاه های اداری داشته باشند و همچنین بتوانند به راحتی سوار اتوبوس های شهری شوند.