مرکز پشتیبانی شغلی معلولان در ۱۰ استان کشور راه‌اندازی می‌شود

مرکز پشتیبانی شغلی معلولان در ۱۰ استان کشور راه‌اندازی می‌شود

مرکز پشتیبانی شغلی معلولان در ۱۰ استان کشور راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند گفت: مرکز پشتیبانی شغلی معلولان به شکل پایلوت در ۱۰ استان کشور راه‌اندازی می‌شود.

زهرا نوع‌پرست امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مراکز روزانه آموزشی توانبخشی یکی از فعالیت‌های دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی را تشکیل می‌دهند و این مراکز بر اساس نوع معلولیت تقسیم‌بندی می‌شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه 13 مرکز روزانه توانبخشی در معلولیت‌های مختلف جسمی یا حرکتی فعالیت می‌کنند، بیان کرد: مرکز توانبخشی ناشنوایی در استان زنجان در حال راه‌اندازی است و ایجاد مرکز بازتوانی بلع و گفتار در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کارگاه‌های توانبخشی و مراکز ذهنی بالای 14 سال و زیر 14 سال را از دیگر مکان‌های پیش‌بینی شده برای ارتقای توان افراد برشمرد و گفت: در سطح کشور یک هزار و 150 مرکز توانبخشی تأسیس شده که فعالیت آن‌ها بر حسب 9 نوع معلولیت تقسیم‌بندی می‌شود.

وی آموزش، توانبخشی و برقراری پیوند با خانواده‌ها را از مهمترین رکن‌های مراکز توانبخشی عنوان کرد و افزود: در این مراکز تیم‌هایی از روانشناس، مددکار، گفتار درمان، کاردرمان، فیزوتراپ و سایر تخصص‌ها تشکیل شده که بر حسب نوع کارکرد حضور تیم‌ها متفاوت است.

نوع‌پرست افزود: در این یک هزار 150 مرکز با حضور تیم‌ها، تلفیق اجتماعی و آموزش مهارت‌های زندگی برای بازتوانی افراد با توجه به نوع معلولیت پیش‌بینی شده است.

توسعه مراکز توانبخشی

وی توسعه مراکز توانبخشی در کشور را از مهمترین برنامه‌های سازمان بهزیستی خواند و گفت: مناطق محروم و شهرهای کمتر توسعه‌یافته در اولویت راه‌اندازی این مراکز هستند.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در استان زنجان نیز شهرستان‌های فاقد مراکز توانبخشی در اولویت توسعه قرار دارند، ابراز کرد: آموزش فراگیر این مراکز از اهمیت بالایی برخوردار هستند و اقداماتی مانند بازی‌درمانی و هنردرمانی در دستور کار آن‌ها قرار دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه تأمین وسایل کمک توانبخشی برای معلولان نیازمند از وظایف سازمان بهزیستی است، بیان کرد: وسایل کمک توانبخشی تنها به ویلچر، سمعک و عصا محدود نمی‌شود و نرم‌افزارهایی با تکنولوژی بالا و ابزارهای مورد نیاز برای زندگی روزمره افراد را نیز در برمی‌گیرد و امسال بودجه مورد نیاز برای این امر رشد خوبی داشته است.

نوع‌پرست خاطرنشان کرد: برای نخستین بار برای تهیه وسایل ارتز و پروتز، وسایل کمکی و اندام‌های مصنوعی برای افرادی که برای مثال دچار انحراف ستون فقرات هستند، بودجه اختصاص یافته است.

وی ابراز کرد: سرانه‌هایی برای معلولان دارای ضایعه نخاعی تعریف شده که بر اساس آن همه معلاولان ضایعه نخاعی زیر پوشش سازمان بهزیستی از اعتبارات وسایل بهداشتی و ابزارهای مورد نیاز بهره‌مند می‌شوند.

اصلاحیه قانون حمایت از معلولان

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی در مورد اصلاحیه قانون جامع حمایت از معلولان تصریح کرد: قانون اخیر از لحاظ اجرایی دارای مشکلاتی بود اما در اصلاحیه ارائه شده بسیاری از موانع برطرف و با دید چند بعدی به آن بندهایی در حوزه اشتغال معلولان، مسکن و سایر موارد در آن پر رنگ‌تر شده و این اصلاحیه برای تصویب به زودی به صحن علنی مجلس می‌رود.

این مسئول افزود: در اصلاحیه قانون جامع حمایت از معلولان معافیت‌هایی برای مراکز غیر دولتی و اشتغال مددجویان دیده شده و در آن میزان دسترسی معلولان به برخی خدمات افزایش یافته و افراد نابینا و ناشنوا امکان استفاده بیشتری از رسانه‌ها را دارند.

نوع‌پرست تعداد مراکز توانبخشی حرفه‌ای در سطح کشور را 300 مورد برشمرد و گفت: افراد با معلولیت‌های خفیف راحت‌تر جذب محیط کار می‌شوند اما با آموزش می توان نگرانی جامعه را از بین برد و افراد دارای معلولیت‌های متوسط تا شدید را برای محیط کار آماده کرد.

وی با راه‌اندازی مرکز پشتیبانی شغلی به شکل پایلوت در 10 استان کشور از جمله زنجان اشاره کرد و گفت: ابلاغیه این برنامه به استان‌های مورد نظر ارسال شده و در این طرح یک مددکار شغلی یا ارزیاب حرفه‌ای فرد معلول را برای ورود به کار آماده می‌کند و حتی تا دو سال پس از ورود به حرفه ارتباط خود را با معلول حفظ کرده تا از این طریق پایداری شغل نیز تضمین شود.

1.3 میلیون معلول زیر پوشش بهزیستی

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی را یک میلیون و 300 هزار نفر عنوان کرد و افزود: بیشترین معلولان را افراد دارای مشکلات ذهنی و پس از آن جسمی- حرکتی تشکیل می‌دهند و افراد دارای اختلالات شنوایی و بینایی به ترتیب 12 و 10 درصد زیر پوشش این سازمان هستند.

وی با اشاره به اینکه 30 هزار نفر از معلولان ضایعه نخاعی در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی ثبت شدند، ابراز کرد: برای 50 درصد افراد زیر پوشش کارت صادر شده و این اقدام به تناسب پشتیبانی‌های مالی توسعه می‌یابد.

نوع‌پرست پیشگیری از معلولیت‌ها را از مهمترین رویکردهای سازمان بهزیستی خواند و گفت: نیمی از عقب‌ماندگی‌های ذهنی شدید به دلیل اختلالات ژنتیکی است و بر این اساس مشاوره ژنتیک در زمان ازدواج اجباری شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های اقداماتی مانند کاردرمانی و گفتاردرمانی زیر پوشش بیمه قرار ندارد، بیان کرد: خدمات توانبخشی در طرح تحول سلامت نیز دیده نشده اما بسته خدمات توانبخشی در اصلاحیه قانون جامع حمایت از معلولان گنجانده شده است.