زندگي يک زوج روزنامه نگار معلول کتاب شد

زندگي يک زوج روزنامه نگار معلول کتاب شد

زندگي يک زوج روزنامه نگار معلول کتاب شد

کتاب «در همين چند قدمي» نوشته رضا بهار و راضيه کباري منتشر شد؛ کتابي که زندگي يک زوج معلول که هر دو از اعضاي خانواده رسانه اي کشور هستند را در سه بخش به تصوير کشانده است.
 اين کتاب 160 صفحه اي که انتشارات «به منش» آن را در قطع رقعي و با شمارگان يک هزار و يکصد نسخه منتشر کرده، قصه زندگي يک زن و شوهر معلول است؛ زني نابينا و مردي که دچار آسيب مغزي ناشي از يک بيماري مادرزادي و به نوعي دچار معلوليت است.
خواننده با خواندن اين کتاب کوچک که در سه بخش تنظيم شده، با راضيه و رضا، آشنايي، ازدواج، کار آنها و موضوع معلوليت، نگاه جامعه به معلول و معلوليت خانواده هايي که با وجود معلوليت و به نوعي غيرطبيعي بودن مجبور هستند براي زنده ماندن و زندگي کردن تن به يک زندگي طبيعي و خشن دهند، آشنا مي شود.
اين کتاب نشان مي دهد که يک زن نابينا چگونه مادر شده و با وجود نديدن فرزند، او را تر و خشک مي کند، به او غذا مي دهد و بزرگش مي کند.
در اين کتاب مي خوانيم چگونه راضيه در اوج جواني به ناگاه بينايي خود را از دست مي دهد، با شرايط تازه کنار مي آيد، ادامه مي دهد، در «ايران سپيد» قلم مي زند و تصويري واقع گرايانه از روند پيش رونده نابينايي و مشکلات پيش رو ترسيم مي کند.
رضا بهار در اين باره به خبرنگار فرهنگي ايرنا مي گويد: اين کتاب، طنزي تلخ از زندگي من و راضيه است که واقعي، رک و بي پرده به حکايت آن پرداختيم، طنز از اين جهت که بگوييم، زندگي با همه فراز و نشيبش باز زندگي است و بايد هميشه به آن لبخند بزنيم و تلخ از اين رو که تلنگري شود بر دل و انديشه انسانهاي مصلح تا نه از سر دلسوزي که از سر حق طلبي کاري کنند تا مسير زندگي معلولان هم هموارتر شود.
وي که خود مترجم و خبرنگار ايرناست، مي افزايد: ارزش اين کتاب، سواي صحنه‌هاي تکان دهنده به ويژه آنجا که راضيه از نابينا شدن خود مي گويد، به اين است که کمتر کسي شايد خصوصي ترين زواياي زندگي اش را اين طور بي پرده نقل مي کند آن هم با اين هدف که در پي ايجاد تغيير است.
طرح روي جلد کتاب که توسط يک گرافيست کم توان جسمي به نام ترانه ميلادي طراحي شده است يک دار قالي را نشان مي دهد، اگرچه تار و پود آن شبيه تار و پود عادي نيست ولي نشان از اين دارد که هر فردي در زندگي به هر ترتيبي، نقش خود را مي آفريند.
پشت جلد اين کتاب آمده است: تاروپود زندگيمان را در هم تنيديم و بر دار قالي علم شده زندگي گره بر گره نشانديم تا نقش خود را بيافرينيم.
نمي دانيم اين تلخند، اين طنز تلخ کدام زاويه هاي دل و انديشه تان را قلقلک مي دهد اما اين بافته نه چندان چشمگير را مي توانيد در گوشه ذهنتان به يادگار بياويزيد تا هرگاه به آن نگاه کرديد به ياد آدمهايي بيفتيد که در همين چند قدمي با وجود همه محدوديتها راه خود را مي روند، زندگي خود را مي کنند و نقش خود را مي زنند.
«در همين چند قدمي» روايتي است ساده و صريح از زندگي پر فراز و نشيب اين آدمها.
کتاب «در همين چند قدمي» قرار است روز پنجشنبه 9 شهريور در سومين همايش ملي «جامعه بينا، شهروند نابينا» در دانشگاه کاشان رونمايي شود.
دانشگاه کاشان با همکاري جامعه نابينايان و کم بينايان کاشان اين همايش را با محوريت نقش و عملکرد خانواده، روزهاي هشتم و نهم شهريورماه 96 برگزار مي کند.
محورهاي اصلي همايش بررسي زمينه هاي تشکيل خانواده براي افراد نابينا و کم بينا، توانمندسازي خانواده هاي داراي عضو نابينا و کم بينا و مباني تحکيم و پايداري خانواده هاي آنهاست.
نقش مشاوران و خدمات مشاوره اي در توانمندسازي و ارتقاي کيفيت زندگي خانواده هاي داراي عضو نابينا و کم بينا، ساختارهاي خانوادگي، سبک زندگي و تاثير آن در سلامت رواني - اجتماعي خانواده هاي داراي عضو نابينا و کم بينا، عوامل موثر بر تقويت مباني، تحکيم و پايداري ساختار خانواده هاي داراي عضو نابينا و کم بينا نيز محورهاي فرعي همايش هستند.