حمایت از معلولین و جانبازان در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی لحاظ شد

حمایت از معلولین و جانبازان در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی لحاظ شد

حمایت از معلولین و جانبازان در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی لحاظ شد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از حمایت از معلولین و جانبازان در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی خبر داد و گفت: کاربران نابینای دارای عصای سفید و افراد معلول، کم توان و ناتوان دارای ویلچر در عبور از معابر مورد حمایت قرار گرفتند.

سردار مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرد: برای حمایت از معلولین و جانبازان، آیین نامه راهنمایی و رانندگی، حسب پیشنهاد نیروی انتظامی تغییراتی داشته و شهروندان نیاز است نسبت به آن مطلع شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: وقتی می توانیم بگوییم «معلولیت، محدودیت نیست» که افرادی که با انواع معلولیت مواجه هستند، محدودیت هایشان به واسطه قانون، مورد حمایت جامعه قرار گیرد تا بتوانند از حقوق و شرایط برابر با سایر افراد بهره مند شوند.

وی اعلام کرد:برابر پیشنهاد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، هیات وزیران موارد ارائه شده از ناجا را در جلسه مورخ ٨ خرداد ٩٥ خود مورد تصویب قرار داده تا به واسطه آن تردد افراد معلول، کم توان، ناتوان، جانبازان گرانقدر و نابینایان دارای عصای سفید تسهیل شده و از حقوقی برابر با سایرین بهره مند شوند.

سردار مهری توضیح داد: برابر این مصوبات افرادی که از صندلی چرخ دار(ویلچر) استفاده می کنند اعم از این که ویلچر مکانیکی باشد یا برقی، در حکم عابر پیاده محسوب می شوند.

وی ادامه داد: به ماده ١٢٩ آیین نامه راهنمایی و رانندگی که موارد رعایت سرعت مطمئنه را ( سرعتی که در آن راننده از خطر تصادف احتراز کند و این سرعت از حدود مجاز سرعت تجاوز نکرده ولی تا توقف یعنی سرعت صفر حسب شرایط و توانایی راننده قابل تعدیل است و مهم این مطلب است که اتخاذ آن مانع وقوع تصادف می شود) اذعان کرده یک تبصره الحاق و اشعار شده افراد در مواجهه با افراد معلولی که از ویلچر استفاده می کنند یا نابینای دارای عصای سفید باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند، به همین استناد رانندگان باید مواظبت کنند تا در زمان عبور و مرور به افراد معلول، ناتوان و کم توانی که از ویلچر استفاده کرده یا نابینایان دارای عصای سفید که کاربر ترافیک هستند، آسیبی وارد نشود در هر صورت تصادف با این افراد تخطی راننده از سرعت مطمئنه را برای کارشناسان تصادف محرز می کند.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد:به ماده ١٣٠ آیین نامه راهنمایی و رانندگی یک تبصره الحاق شده و اعلام شده رانندگان با مشاهده عابر پیاده نابینا که از عصای سفید استفاده می کند موظف به توقف بوده و پس از عبور فرد نابینای دارای عصای سفید حق عبور را دارند.

وی افزود: توقف در محل هایی که مختص توقف معلولان و جانبازان گرانقدر است با الحاق یک بند به ماده ١٦٣ آیین نامه راهنمایی و رانندگی ممنوع اعلام شده است.