ژنتیک؛ عامل 45 درصد معلولیت‌ها در سیستان و بلوچستان

ژنتیک؛ عامل 45 درصد معلولیت‌ها در سیستان و بلوچستان

ژنتیک؛ عامل 45 درصد معلولیت‌ها در سیستان و بلوچستان

‌مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: 45 درصد عامل معلولیت در استان عوامل ژنتیک است.

‌به گزارش ایسنا- ‌محمدرضا سراوانی در جمع معلولین استان افزود: ازدواج‌های فامیلی در استان از عوامل مهم ایجاد معلولیت است که با شروع برنامه ششم توسعه یکی از مدارک لازم و اجباری برای ثبت ازدواج، فرم غربالگری ژنتیک است.

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه اظهار کرد: یکی از احکام برنامه ششم توسعه، اجبار غربالگری ژنتیک است که در این زمینه برای اولین بار سازمان بهزیستی در تنظیم برنامه ششم مداخله دارد.

وی خاطرنشان کرد: طرح بسیار مهم در دفتر پیشگیری از معلولیت مشاوره ژنتیک است، به این منظور به نوزادی که هنوز متولد نشده است هم خدمات ارائه می‌شود.

وی همچنین به فعالیت مرکز مشاوره بهزیستی استان نیز اشاره کرد و گفت: تنها مرکز مشاوره ژنتیک استان از سال قبل پس از یک وقفه چند ساله به دلیل نبود پزشک احیا شد که با توجه به نیاز جامعه و فرهنگ مردم این استان در سال جاری حداقل سه واحد مشاوره ژنتیک دیگر نیز احیا می‌شود.

سراوانی تصریح کرد: در دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت‌هایی درباره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود که قرار است فعالیت‌های جدید بیشتر از جامعه محلی به سمت دانش آموزی باشد.

وی با بیان این که سازمان بهزیستی یک خانواده بزرگ و پرمخاطب به شمار می‌رود، اظهار کرد: قسمتی از گروه‌ های هدف در بهزیستی وجود دارد که این سازمان باید به نوزادان شیرخوار تا افراد سالمند مدنظر ارائه خدمات دهد.

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه با اشاره به این که 120 فعالیت در بهزیستی استان در حال انجام است عنوان کرد: این فعالیت‌ها در سه گروه سطح اول تا سوم ارائه می‌شود که تلاش شده است رویکرد غیردولتی داشته باشد، مگر در مواردی که خدمات حاکمیتی در آن‌ها دخیل شود.

سراوانی با بیان این که در دفاتر مشاوره همه مراکز بهزیستی، خدمات مشاوره خانوادگی و تحصیلی ارائه می‌شود، ادامه داد: وجود شیرخوارگاه‌های بهزیستی یک وظیفه حاکمیتی به شمار می‌رود که قابل واگذاری به بخش غیردولتی نیست و اجازه شریک یابی در مورد آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز درمان و کاهش آسیب در حوزه اعتیاد به صورت دولتی در استان وجود ندارد، ادامه داد: مراکز دولتی استان بسیار کم است، به طوری که حدود 95 درصد خدمات از طریق بخش غیردولتی ارائه می‌شود.