در سامانه جامع الکترونیکی ثبت اطلاعات 30 میلیون وسیله نقلیه

در سامانه جامع الکترونیکی ثبت اطلاعات 30 میلیون وسیله نقلیه

در سامانه جامع الکترونیکی ثبت اطلاعات 30 میلیون وسیله نقلیه

جانشین فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از شماره گذاری و ثبت اطلاعات 30 میلیون دستگاه وسیله نقلیه در سامانه جامع ترافیکی کشور به منظور کنترل رفتارهای ترافیکی خبر داد.

سردار موسی امیری روز سه شنبه در آئین رونمایی از طرح ملی پلاک جدید وسایل نقلیه مناطق آزاد کشور در سالن شماره گذاری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: حدود 19 میلیون دستگاه خودرو و 11 میلیون موتورسیکلت در سامانه ای شماره گذاری شدند که با تشکیل سرمایه ای بزرگ و بانک اطلاعاتی جامع فرآیند ثبت و برخورد با تخلفات، دریافت مطالبات دولت و اعمال بازدارندگی از وقوع حوادث احتمالی را تسهیل کرده است.
وی با اشاره به صدور بیش از 35 میلیون فقره گواهینامه افزود: با اقدام های صورت گرفته با وجود افزایش میل به سفر و تردد از وقوع حوادث رانندگی کاسته شده و طی سال های اخیر تلفات حدود 11 هزار تن کاهش یافته است.
جانشین فرماندهی پلیس راهور با اشاره به پیشینه حدود 100 ساله شماره گذاری در کشور بیان کرد: فرآیند شماره گذاری نوین از سال 1383 آغاز و با تبدیل پلاک های خودرو محور به پلاک های شخص محور تسهیل پیگیری تخلفات و جمع آوری اطلاعات ارزشمندی از رفتارهای ترافیکی شهروندان است.
او اضافه کرد: فرآیند شماره گذاری وسایل نقلیه کشاورزی سال 86، خودروهای جانبازان و معلولین سال 87، خودروهای تشریفات و تاریخی (کلاسیک) سال 91، خودروهای سیاسی و گذر موقت سال 95 انجام شد و پلاک خودروهای نیروهای مسلح نیز تا پایان شهریور ماه امسال تعویض می شود.
سردار امیری عنوان کرد: اجرای طرح ملی پلاک جدید وسایل نقلیه مناطق آزاد کشور گام آخر انجام وظیفه قانونی پلیس راهور در زمینه ارایه خدمات ترافیکی است که به صورت آزمایشی از قشم آغاز می شود.
وی گفت: پلاک های جدید خودروهای مناطق آزاد با دوربین های نظارتی در سراسر کشور قابل رصد هستند و پس از دریافت مجوز و طی تشریفات گمرکی، دیگر نیازی به تعویض پلاک برای تردد در سرزمین اصلی نیست.
جانشین فرماندهی پلیس راهور با اشاره به اختصاص 21 کد ویژه وسایل نقلیه هفت منطقه آزاد کشور افزود: کدهای 11، 12 و 13 برای منطقه آزاد قشم، کدهای 22، 23 و 24 برای منطقه آزاد کیش، کدهای 33، 34 و 35 برای اروند، کدهای 44، 45 و 46 برای ماکو، کدهای 55، 56 و 57 برای ارس، کدهای 66، 67 و 68 برای انزلی و سه کد 77، 78 و 79 نیز برای منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته شده است که به ترتیب برای خودروهای شخصی، عمومی و دولتی می باشند.