حضور 174 منتخب معلول در شوراهای شهر و روستا، تلنگری بر وجود صدای گروه های خاموش است

حضور 174 منتخب معلول در شوراهای شهر و روستا، تلنگری بر وجود صدای گروه های خاموش است

حضور 174 منتخب معلول در شوراهای شهر و روستا، تلنگری بر وجود صدای گروه های خاموش است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حضور 174 نفر منتخب پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستای کشور دارای معلولیت که بدون هیچ برنامه ریزی قبلی رخ داده است، می تواند صدای گروه های خاموش جامعه باشد.

علی ربیعی در نخستین نشست معلولین پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستای کشور در محل سازمان بهزیستی افزود: وجود 174 فرد دارای معلولیت در شوراهای شهر و روستای کشور که توانایی های ذهنی و اندیشه های بزرگی دارند می تواند در فصل جدیدی در سیاست گذاری های شهری و روستایی برای افراد دارای معلولیت و نیازهای خاص باشد.
وی ادامه داد: امروز متاسفانه صدای افراد دارای نیازهای خاص کمتر شنیده می شود و کسانی که بلندگوهای بیشتری دارند صدای خود را به جامعه منتقل می کنند؛ بلندگو ها حقانیت می آورد و برخی ها با تکرار کردن و بلند صدا کردن، واقعیت نمایی می کنند بنابراین باید شرایطی ایجاد کنیم تا صداهای کمتر شنیده شده ، بازتابانده شوند و با برنامه ریزی و سیاستگذاری بر مشکلات غلبه کنیم.
ربیعی گفت: امروز در تعاریف توسعه یافتگی ، 'توجه به اقشار خاص' یکی از شاخص های توسعه یافتگی به شمار می رود اما فراتر از آن باید به این شاخص به عنوان یکی از شاخص های جامعه اخلاقی و دینی توجه داشت .
وی تاکید کرد: 'میزان توجه به اقشار خاص' به عنوان خط کش انسانی و اخلاقی جوامع محسوب می شود بطورمثال توجه به سالمندانی یکی از این شاخص ها است اما متاسفانه در دوره های اخیر ، سالمندان دارای ناتوانی به نوعی از خانواده ها دور می شوند .
وزیر رفاه اضافه کرد: منظور از 'توجه' این است که چقدر در سیاستگذاری ها به افراد دارای نیازهای خاص توجه می شود.
ربیعی گفت: میزان حرکت روان و فقددان انسدادهای اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی برای افراد دارای ناتوانی ، شاخص توسعه یافتگی یک جامعه محسوب می شود.
وی تاکید کرد: عدالت در این است که برای افراد دارای نیازهای خاص، تبعیض مثبت قائل شویم.
وزیر رفاه گفت: اکنون با نابرابری های منطقه ای روبرو هستیم و باید بکوشیم نابرابری های حاشیه شهرها را نیز از بین ببریم؛ قابل قبول نیست که فردی از خانواده ای فقط ارزش لباسی که پوشیده، یکصد میلیون تومان باشد اما فرد دیگری با 12 میلیون تومان بدهی به سختی زندگی کند.
ربیعی تاکید کرد: کاهش فقر و محو نابرابری های مختلف نیاز به برنامه ریزی دارد.
وی در ادامه سخنانش به لایحه حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: این لایحه در دولت تصویب اما در مجلس با مشکلاتی روبرو شد و اکنون تلاش داریم آن را احیا کنیم و نخستین کار ما این است که این لایحه را دنبال کنیم و در صحن مجلس به تصویب برسانیم تا بودجه سال 97 بر اساس آن بسته شود.

**حرکت با ویلچر همانند حرکت عابرپیاده شد
وزیر رفاه اظهار داشت: اقدام بعدی ما این است که شهر باید مناسب حرکت معلول و سالمند شود. ما در کمیسیون اجتماعی مصوبه ای گرفتیم که طبق آن حرکت با ویلچر همانند حرکت عابر پیاده تلقی شود چراکه قبل از این حرکت با ویلچر به عنوان حرکت با خودرو تلقی می شد و تا سه هفته دیگر آن را در هیات وزیران مصوب خواهیم کرد.
ربیعی افزود: همچنین باید روی 'بردن آموزش به خانه های کودکان ناتوان' کار کنیم البته ترکیب خانه و محیط اجتماعی و عادی سازی حضور کودکان در سایر افراد جامعه نیز مهم است .
وی در ادامه با اشاره به اهمیت اشتغال برای افراد دارای معلولیت گفت: اولویت برنامه های اشتغال به ویژه اشتغال روستایی برای گروه های هدف سازمان بهزیستی و کمیته امداد است.
وی ادامه داد: همچنین از این به بعد آموزش های فنی و حرفه ای باید متناسب با فیزیک معلولین نیز باشد و نخستین مرکز آموزش فنی و حرفه ای با این هدف در هرمزگان افتتاح شده است.