مناسب‌سازی اجتماعی به عنوان یک اصل باید همراستا با مناسب‌سازی شهری پیش رود

مناسب‌سازی اجتماعی به عنوان یک اصل باید همراستا با مناسب‌سازی شهری پیش رود

مناسب‌سازی اجتماعی به عنوان یک اصل باید همراستا با مناسب‌سازی شهری پیش رود

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در اولین نشست معلولین منتخب پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستای کشور از را‌ه‌اندازی شبکه سراسری منتخبین دارای معلولیت شوراها خبر داد و گفت: مناسب‌سازی اجتماعی به عنوان یک اصل باید همراستا با مناسب‌سازی شهری پیش رود و شهرداری‌ها نباید نسبت به این مهم بی‌توجه باشند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «حسین نحوی‌نژاد» معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست معلولین منتخب پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهرو روستا که در سازمان بهزیستی برگزار شد، گفت: سالیان سال است آرزو داریم توانمندی افراد دارای معلولیت را به جامعه نشان دهیم و شاهد حضور آنها در مناصب مدیریتی باشیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، افزود: اینکه افراد معلول در ایاب و ذهاب دچار مشکل باشند و دسترسی به ادارات، دانشگاه‌ها، اماکن تفریحی و بسیاری اماکن دیگر دچار مشکل باشند به معنای عدم برابری با سایر شهروندان است. جای دریغ است با موانعی روبرو باشیم که زمینه حضور معلولان را در جامعه محدود می‌کند.

وی با اشاره به حضور و مشارکت گسترده و اثرگذار مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهرو روستا، اظهار کرد: مردم به فکر، اندیشه و باور رأی دادند. 174 فرد دارای معلولیت در انتخابات پیروز شدند و به شوراهای شهر و روستا راه یافتند، که از این میزان40 نفر منتخبان شوراهای شهر و مابقی منتخبان شوراهای روستا هستند.

نحوی‌نژاد، ادامه داد: امروز مردم به این باور رسیده اند که این افراد با وجود معلولیت، از درجه بالای توانمندی برای آبادانی شهرو روستایشان برخوردارند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه 30 سال است که اجرا می‌شود، عنوان کرد: سال گذشته 430هزار معلول روستایی را تحت پوشش قرار دادیم و امسال همان برنامه را در شهرها و حاشیه شهرها اجرا خواهیم کرد.  30شهر محروم را درنظر گرفته‌ایم که 10 شهر در سیستان و بلوچستان، 7 شهر در کرمان و مابقی در سایر استانهاست. همچنین حاشیه کلانشهرهایی چون مشهد را مورد توجه قرار می دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مناسب سازی یک اصل است و تا نتوانیم یک معلول را از خانه اش خارج کنیم نمی‌توانیم توانمندی وی را شکوفا کرده و نمایش دهیم، اظهار کرد: امیدواریم روزی بیاید که هیچ دانشگاه و هیچ مرکز تفریحی و اداره‌ای نباشد که به علت عدم مناسب‌سازی مانع حضور معلولان باشد.

نحوی‌نژاد، تصریح کرد: هیچگونه انزوا و جداسازی را نمی‌پذیریم. امروز دنیا قبول نمی‌کند که اماکنی چون پارک معلولین بسازیم، بلکه باید همه پارک‌ها برای استفاده معلولین مهیا و مناسب باشند. امروز تاکید ما در شوراها این است که از قید و بند شهرخود خارج شویم و اولین خواسته ما از اعضای منتخب شوراهای شهر پنجم ایجاد یک شبکه مرتبط و به هم پیوسته است تا یک تفکر و اندیشه در کل کشور به بار بنشیند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خطاب به معلولین منتخب شوراهای شهر و روستا، افزود: از نوع ارتباط خود با نمایندگان مجلس استفاده کنید تا قوانین راهگشا و اثربخش در کل کشور برای ارتقای وضعیت همه معلولان تصویب و اجرایی شود. سال گذشته با پیگیری های مکرر مستمری ها 3.5 برابر شد و امیدواریم اتفاقات خوبی از این دست باز هم تکرار شود.

وی با اشاره به خدمات بیمه‌ای، گفت: بیمه سلامت و تامین اجتماعی خدمات فیزیوتراپی را به شکل محدود ارائه می‌دهند و خدماتی چون کاردرمانی و... در شمول بیمه نیست و مشغول پیگیری‌هایی در این زمینه هستیم.

نحوی‌نژاد در پایان یادآور شد: طرح‌های بسیاری در مناطق روستایی شهرها و حاشیه ها قابل اجراست. 2، 3 سال است که طرح‌های مناسب‌سازی را برای گروههای مختلف معلولان شروع کردیم و درخواست می‌کنیم شما پس از ورود به شوراهای شهر این طرح‌ها را حمایت کنید و در این موضوع مداخله کنید. از شهرداری‌ها فقط انتظار مناسب‌سازی فیزیکی را نداریم بلکه مناسب‌سازی اجتماعی هم یک اصل است و شهرداری‌ها نباید نسبت به آسیب‌دیدگان اجتماعی بی‌تفاوت باشند. امید است با تشکیل یک شبکه منسجم گام‌های خوبی در آینده برداریم.