اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در دبیرستان‌های آذربایجان غربی

اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در دبیرستان‌های آذربایجان غربی

اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در دبیرستان‌های آذربایجان غربی

معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی از اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در دبیرستان های استان از مهر ماه سال جاری خبر داد.

پروین محمدپوری، با بیان اینکه طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد 15 تا 25 اجرا می شود، گفت: این طرح با هماهنگی آموزش و پرورش در دبیرستان های استان اجرا و پس از آگاه سازی جامعه هدف و تکمیل پرسشنامه های مربوطه و پس از شناسایی گروه های پرخطر به مراکز مشاوره ژنتیک، اقدامات لازم جهت پیشگیری از بیماری در نسل بعدی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در شهرستانهای ارومیه و میاندوآب اجرا شد، تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و 500 نفر در دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان ارومیه و 500 نفر در مدارس میاندوآب تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به هدف از اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک گفت: این طرح به منظورآگاه سازی جوانان قبل از ازدواج و شناسایی ناقلین و پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک با هدف نهایی کاهش بروز معلولیت ها در سطح کشور اجرا می شود.

وی با بیان اینکه تعداد معلولین در آذربایجان غربی، 40 هزار و 736 نفر است، افزود: طرح غربالگری اختلالات ژنتیک از سال 94 در آذربایجان غربی اجرا می شود.

محمدپوری در پایان گفت: نبود اطلاعات گروه هدف و فراگیر نبودن این برنامه از موانع اجرای طرح مذکور است که براین اساس معاونت پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در راستای بررسی و ارائه راهکارهایی برای فرهنگ سازی و حساسیت جامعه هدف در حال اقدام است.