سه مرکز مشاوره ژنتیک در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

سه مرکز مشاوره ژنتیک در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

سه مرکز مشاوره ژنتیک در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه 50 درصد معلولیت‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی است، گفت: طی دو ماه آینده سه مرکز مشاوره ژنتیک در مناطق محروم و عشایر نشین از جمله اردل، کوهرنگ و لردگان راه‌اندازی می‌شود.

محمد میرزایی 25 تیرماه در همایش گرامیداشت هفته بهزیستی با شعار بهزیستی محور مسئولیت و سلامت اجتماعی، اظهار کرد:  از سال 94 تاکنون به منظور پیشگیری از معلولیت‌ها، توانمندسازی افراد تحت پوشش از سیاست‌های سازمان بهزیستی بوده است.

میرزایی با اشاره به اینکه در سال گذشته 50 هزار کودک در طرح غربالگری شنوایی معاینه شدند، گفت: در این مدت 20 هزار نوزاد تازه متولد شده در طرح شنوایی سنجی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد معلولیت‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی است، تصریح کرد: طیدو ماه آینده سه مرکز مشاوره ژنتیک دیگر نیز در مناطق محروم و عشایر نشین از جمله اردل، کوهرنگ و لردگان راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به وجود 32 هزار معلول در استان، گفت: 70 مرکز توانبخشی در استان وجود دارد که به معلولین خدمات ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 337 مهدکودک در استان وجود دارد وبه 10 هزار کودک خدمات ارائه می‌شود.

میرزایی با اشاره به اینکه سه مرکز اورژانس اجتماعی در استان وجود دارد، تصریح کرد: امید است در هفته جاری چهار مرکز اورژانس اجتماعی دیگر نیز راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری رتبه دوم کشوری را در بحث تامین مسکن معلولین از جمله خانواده‌های دارای فرزند تک معلول و چندمعلول داراست، گفت: برای تامین مسکن مددجویان بهزیستی 18 میلیون تومان در مناطق روستایی و در مناطق شهری 30 میلیون تومان تسهیلات و برای خانواده تک معلولی شش میلیون تومان تسهیلات مسکن اعطا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان اشتغال مشخص شده برای بهزیستی استان 970 نفر بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه یک هزار و 400 نفر اشتغال در این سازمان ایجاد شد که بالاتر از تعداد مشخص شده بود.

در ادامه معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری، گفت: بایستی در راستای پیشگیری و توانمندسازی افراد آموزش‌های لازم به خانواده‌ها انجام شود که مشارکت اجتماعی در راستای مسئولیت اجتماعی مهم از اهداف سلامت اجتماعی است.

شهرام مقدس گفت: باید در تمام حوزه‌ها رویکردهای سلامت محور طراحی شود.