ضریب پیشگیری از معلولیت در لرستان رو به رشد است

ضریب پیشگیری از معلولیت در لرستان رو به رشد است

ضریب پیشگیری از معلولیت در لرستان رو به رشد است

مدیرکل بهزیستی استان لرستان در نشست علمی  تخصصی مدیران ارشد بهزیستی سراسر کشور:

ضریب پیشگیری از معلولیت در لرستان رو به رشد است

مدیرکل بهزیستی استان لرستان در نشست علمی  تخصصی مدیران ارشد بهزیستی سراسر کشور ضریب پیشگیری از معلولیت در استان را رو به رشد اعلام کرد.

به گزار روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از لرستان «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی استان لرستان در این نشست که به میزبانی خرم‌آباد در حال برگزاری است تصریح کرد: بهزیستی در یک دورانی با بحران‌های بسیار زیادی مواجه شد و حتی فاقد برنامه‌های استراتژیک برای پیشگیری بود که از آن جمله می‌توان به عدم تلاش و نبود انگیزه در نیروها و عدم مهندسی نیروی انسانی، نبود تناسب امکانات مادی با نیروی انسانی و یا مسئولیت‌های محوله بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان لرستان تصریح کرد:‌ خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این مسائل حل شد و سازمان بهزیستی با استراتژی و راهبردهای متناسب با مسائل پیچیده روز وارد عرصه شد.این در حالی بود که تصمیمات از بدنه کارشناسی سازمان اتخاذ می‌شد و محیط توأم با نشاط ایجاد شد.

وی با بیان اینکه یکی از معاونت‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد معاونت پیشگیری است، افزود:  اخیراً مقام معظم رهبری در بخش کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی تأکید داشتند تا این مسأله مورد اهتمام مسئولیت و نهادهای ذی‌ربط قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به اینکه سرعت در تغییرات اجتماعی یکی از شگفت‌انگیزترین موضوعات در جامعه است، اظهار کرد: این موضوع می‌تواند پیامدهایی برای جامعه به دنبال داشته باشد و در آینده چالش ایجاد کند.

حیدری با اشاره به اهمیت موضوع پیشگیری و با بیان اینکه بهزیستی در سال‌های اخیر به‌عنوان متولی سلامت اجتماعی استراتژی‌های مبتنی بر پیشگیری همگانی متناسب با جامعه هدف و اقشار آسیب‌پذیر داشته است، افزود: استان‌های برخوردار کشور از آسیب‌های ناشی از توسعه‌یافتگی رنج می‌برند و برخی استان‌ها با آسیب‌های سنتی مواجه‌اند و استان‌هایی در حال گذار نیز که بین سنت و مدرنیته قرار گرفته‌اند باید مورد توجه باشند و تخصیص‌هایی تحت عنوان شاخص‌های ارتقای سلامت و رفاه اجتماعی به آنان داده شود.

مدیر کل بهزیستی لرستان عنوان کرد: سال گذشته برای 5 هزار نفر خدمت و فعالیت پیشگیرانه ارائه شد و ما نیز به‌عنوان سازمان بهزیستی استان به ناظر قوی تبدیل شدیم و توانستیم بسیاری از وظایف را برون‌سپاری کنیم.

حیدری با بیان این‌که ضریب پیشگیری از معلولیت در لرستان رو به رشد است، افزود: 90 درصد غربالگریی شنوایی و بینایی را در استان انجام داده‌ایم همچنین با رشد 87 درصدی آموزش مهارت‌های زندگی که طی یکی از راه‌های پیشگیری از آسیب‌هاست مواجه‌ایم.

وی گفت: نیازمند شهروند مسئولیت‌پذیر در جامعه هستیم و باید مشارکت در امور خیریه با حضور نیکوکاران و قشر مرفه جامعه صورت گیرد تا برخی از سرمایه مادی‌ آنان به سرمایه معنوی تبدیل شود.

حیدری با اشاره به خدمات توانبخشی cbr  و fbr در 2860 روستای استان گفت:‌ از طریق cbr روزهای مذکور مورد شناسایی و پوشش خدمات قرار گرفتند تا سهم معلولین را افزایش دهیم.

حیدری با بیان این‌که لرستان رتبه برتر توانمندسازی مددجویان را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: یکی از فعالیت‌های سازمان بهزیستی استان، فعالیت‌های برون سازمانی است تا از این مهم در راستای تحقق اهدافمان استفاده کنیم.

وی در بخش توسعه نهادسازی اجتماعی بیش از 700 NGO کلینیک و مراکز توانبخشی را به بخش خصوصی واگذار کردیم تا برون‌سپاری کیفیت کار را افزایش دهیم.

حیدری با بیان اینکه در طرح توانمندسازی 200 درصد رشد داشته‌ایم در بحث عفاف و حجاب رتبه اول را کسب کردیم و همچنین حائز موفقیت‌های دیگر در سایر حوزه‌ها بوده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی لرستان در پایان از ایجاد 15 موسسه اشتغالزایی در استان خبر داد و یادآور شد:‌ طرح پژوهش اولویت‌بندی و تعیین اولویت آسیب‌های اجتماعی لرستان آماده بهره‌برداری است، همچنین سه هزار و 187 واحد مسکونی را به مددجویان واگذار کردیم و 1367 واحد دیگر را در دستور کار داریم.