پیشگیری از معلولیت با اجرای طرح جلوگیری از اختلال ژنتیکی

پیشگیری از معلولیت با اجرای طرح جلوگیری از اختلال ژنتیکی

پیشگیری از معلولیت با اجرای طرح جلوگیری از اختلال ژنتیکی

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: پیشگیری از معلولیت با اجرای طرح « جلوگیری از اختلال ژنتیکی و معلول زایی » از مهمترین برنامه های بهزیستی کشور است .

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، دکتر محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور در جلسه کمیسیون حمایتی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی که با حضور دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، دکتر ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، دکتر روزبه کردونی مدیرکل دفتر امور آسیب های اجتماعی برگزار شد، گفت: در طول چهار سال گذشته با برنامه های دکتر ربیعی در خصوص سازمان بهزیستی که به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد، توانسته ایم اقدامات موثری داشته باشیم که توسعه عدالت ، ایجاد گفتمان اجتماعی،  ارائه خدمات تخصصی ، تسهیل مشارکت مردم ، خیر جمعی ، تعامل سازنده با شرکای اجتماعی و همکاری بین بخشی از جمله این اقدامات  بوده است .
وی ادامه داد:  بر اساس آمار و اطلاعات سالانه 30 هزار معلول در کشور متولد می شوند که 50 درصد ناشی از اختلالات ژنتیکی است که بر همین اساس سازمان بهزیستی کشور برنامه های خود را معطوف به اهداف پیشگیرانه کرد . 
وی افزود: با اجرای طرح پایلوت و غربالگری که در دو سال گذشته انجام شد  توانستیم شرایط قانونی شدن این حکم  را در مجلس فراهم کنیم که با توجه به پایلوت شدن برخی استانها حدود 20 تا 25 درصد کاهش معلول زایی را داشتیم . همچنین با همکاری سازمان برنامه و بودجه احکامی را در خصوص پیشگیری از معلولیت مصوب کردیم .
رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: گسترش مراکز بررسی اختلالات ژنتیکی در استانهای کشور هم یکی از راهبردهاست که آن را پیگیری می کنیم
محسنی بندپی در ادامه با اشاره به بحث حمایت از افراد نیازمند دارای دو معلول به بالا گفت: با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت مسکن و شهرسازی همگی خانواده های دارای دو معلول به بالا مورد حمایت قرار گرفتند و  11 هزار مسکن برای خانواده های دو معلول به بالا در دست احداث است که تا اواسط سال 97  آنها از مسکن مناسب برخوردار خواهند شد .
وی در ادامه به کاهش طلاق اشاره و اظهار کرد: با تعامل سازنده و همکاری بین بخشی با معاونت قوه قضاییه  شرایطی فراهم شد که سامانه ثبت الکترونیکی طلاق در شهر مشهد به صورت پایلوت اجرا شد و با اجرای این طرح میزان مراجعه به دادگاه طلاق 30 درصد کاهش  و درصد طلاق نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 1/8 درصد کم شده است و این طرح در 11 استان کشور که درصد طلاق بالاست گسترش پیدا خواهد کرد. 
رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اشاره و اظهار کرد:  حدود 2 میلیون و 600 هزار زن سرپرست خانوار داریم که در سال 95 به حدود  3 میلیون نفر رسیده است ؛ تشکیل گروههای خودیار و همیار از اقداماتی است در راستای حمایت از این زنان انجام شده است؛ همچنین تقریبا حدود 4 هزار گروه همیار در استانهایی که کم برخوردار بوده شکل گرفته و حدود 90 هزار زن سالمند و سرپرست خانوار توانستند مشغول به کار شوند.
وی تاکید کرد: در سازمان بهزیستی ما همواره به دنبال مستندسازی بوده ایم که مهمترین آنها سند سالمندان است که دبیرخانه آن در سازمان بهزیستی مستقر شده و این سند مراحل نهایی اش رو طی می کند تا بتوانیم 3/9 درصد جمعیت سالمندی کشور را که حدود 7 میلیون و 400 هزار نفر است  در شاخص های سالمندی، سلامت، آموزش ، امنیت درآمد و محیط ارتقا دهیم .
وی در ادامه از آماده کردن سند پیشگیری از خودکشی خبر داد.
وی در پایان  با ابراز امیدواری نسبت به گسترش شاخص عدالت و اقدامات اثربخش در پیشگیری از آسیب های اجتماعی اظهار کرد: اقدامات عدالت جویانه ای در افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان، گسترش وعده غذایی گرم در روستا مهدها  و .... صورت گرفته است .