مناسب سازی معابر شهری برای تردد آسان تر معلولان ضروری است

مناسب سازی معابر شهری برای تردد آسان تر معلولان ضروری است

مناسب سازی معابر شهری برای تردد آسان تر معلولان ضروری است

بندرعباس-ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان بر اهتمام بیشتر مسئولان ذیربط به بحث مناسب سازی اماکن و معابر برای تردد معلولان و توجه به نیازهای خاص قشر معلول جامعه تاکید کرد و گفت:مناسب سازی معابر شهری برای تردد آسان تر معلولان ضروری است.

به گزارش پنجشنبه خبرنگار ایرنا، عباس شیرخانلو در جلسه کمیته مناسب‏ سازی استان هرمزگان، اظهار داشت: باید بهینه سازی امکانات جامعه در بخش های مختلف برای همه اقشار به ویژه افرادی با شرایط ویژه همچون معلولان در اولویت برنامه های مسئولان باشد.
وی افزود: درصد قابل توجهی از افراد هر جامعه را معلولان جسمی و حرکتی تشکیل می ‏دهند که با وجود محدود شدن توانایی‏ هایشان در انجام بسیاری از فعالیت ها، نمی‏توان به راحتی از شایستگی و استعدادهایشان در اجتماع صرف نظر کرد.
شیرخانلو تصریح کرد: اگرچه فعالیت شخص معلول در پی ایجاد نقص و ناتوانی در زندگی کاهش می‏ یابد اما از آنجا که این یک ویژگی شخصی نبوده، با مناسب سازی محیط زندگی می‏توان تا حد زیادی به مشارکت بیشتر این قشر در عرصه‏ های اجتماعی کمک کرد.
وی خاطرنشان کرد: عمده مشکلات این افراد در محیط‏ های شهری به شبکه معابر و مبلمان شهری مربوط می‏ شود.
این مقام مسئول گفت: اگرچه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی و حرکتی از سال ۱۳۷۸ لازم الاجرا بوده ، اما بسیاری از فضاهای شهری برای این افراد بطور مستقل و بدون کمک دیگران قابل استفاده نیست.
شیرخانلو تاکید کرد: مناسب سازی معابر، ورودی ادارات، اماکن عمومی و خصوصی برای تردد آسان معلولان یک نیاز ضروری است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
در حال حاضر ۲۸ هزار و ۸۲۴ نفر معلول در استان هرمزگان وجود دارد.