اتمام کار دولت با «لایحه حمایت از حقوق معلولان»

اتمام کار دولت با «لایحه حمایت از حقوق معلولان»

اتمام کار دولت با «لایحه حمایت از حقوق معلولان»

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: لایحه حمایت از حقوق معلولان فردا دوشنبه (8 خرداد) در کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی نهایی و سپس به صحن علنی مجلس ارسال خواهد شد.

حسین نحوی نژاد  با تاکید بر آنکه کار لایحه حمایت از حقوق معلولان از شهریور 94 در دولت یازدهم تمام شد؛گفت: قانون فعلی حمایت از حقوق معلولان به صورت طرح از سوی نمایندگان مجلس ارائه و در سال 81 – 82 به تصویب رسید زیرا در آن زمان دولت آمادگی ارائه این قانون به صورت لایحه را نداشت و نمایندگان وقت مجلس آن را به صورت طرح ارائه و سپس تصویب کردند.

وی افزود: قانون فعلی به علت عدم اعتبار ضمانت اجرایی لازم را ندارد و بسیاری از مواد آن به مرحله اجرا نمی‌رسد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان آنکه در دولت یازدهم اصلاحیه این قانون به صورت لایحه توسط دولت ارائه شد گفت: در مجلس نهم این لایحه مشمول اصل 85 شد اما نوروز سال 95 در شورای نگهبان رد و به مجلس باز گردانده شد.

نحوی نژاد افزود: در حال حاضر ایرادات این لایحه برطرف و در روز دوشنبه در کمیسیون مشترک نهایی خواهد شد و سپس به صحن علنی ارسال می‌شود.

وی در خصوص مزایای این لایحه نسبت به قانون فعلی حمایت از حقوق معلولان گفت: در حال حاضر به معلولان تسهیلات ارائه می‌شود اما به علت آنکه بانک‌ها عامل پرداخت این تسهیلات هستند به دلایلی چون تامین ضمانت و ... همکاری لازم را در این زمینه با بهزیستی ندارند. در حالیکه در این لایحه صندوق فرصت‌های شغلی دیده شده که با تشکیل آن این صندوق ایجاد و پس از آن با تشخیص سازمان بهزیستی پرداخت تسهیلات به واجدین شرایط صورت می‌گیرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص بیمه‌ها نیز گفت: بر اساس این لایحه خدمات توانبخشی اعم از گفتار درمانی، کاردرمانی، خدمات مددکاری، مشاوره‌ای تحت پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرند.

نحوی نژاد ادامه داد: همچنین پرداخت حداقل دستمزد به معلولان سرپرست خانوار و معلولان شدید نیز از دیگر مزایایی است که در این لایحه در نظر گرفته شده است و امیدواریم هر چه زودتر با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و مقدمات اجرایی شدن آن در کشور به عنوان قانون فراهم شود.