پیوستن ۴۰ مرکز نگهداری و توانبخشی معلولین ذهنی خراسان رضوی به برنامه‌ی المپیک ویژه ایران

پیوستن ۴۰ مرکز نگهداری و توانبخشی معلولین ذهنی خراسان رضوی به برنامه‌ی المپیک ویژه ایران

پیوستن ۴۰ مرکز نگهداری و توانبخشی معلولین ذهنی خراسان رضوی به برنامه‌ی المپیک ویژه ایران

به گزارش روابط عمومیو امور بین الملل به نقل از خراسان رضوی، «اصغر دادخواه» رئیس کمیته‌ی المپیک ویژه‌ی ایران، المپیک را یک برنامه چند وجهی برای ارتقای سطح سلامت روانی و جسمی معلولین کم توان ذهنی عنوان کرد و گفت:
برنامه فوق از طریق ورزش به این اهداف دست پیدا می‌کند و همه‌ی کم‌توانان ذهنی با هر سطح توانی را در برمی‌گیرد و این افراد از 5 سال به بالا می‌توانند در این رقابت‌ها شرکت کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از 5 میلیون کم‌توان ذهنی در خانه‌ها در انزوا هستند و این برنامه سعی می‌کند به خانواده‌ها آگاهی بدهد که دیدگاه‌شان را نسبت به فرزندان‌شان عوض کنند و آنها را از کنج عزلت رها سازند و به میدان اجتماع بیاورند.
رئیس کمیته‌ی المپیک ویژه‌ی ایران،  با بیان اینکه این مسابقات و رقابت‌ها تا کنون در 175 کشور برگزار شده است گفت: سال های گذشته تعدادی از متخصصان توانبخشی و خانواده‌های معلولین ذهنی، موسسه توانبخشی معلولین ذهنی ایران را تشکیل دادند که کمیته‌ی المپیک ویژه را در ایران نمایندگی می‌کند.
وی با یادآوری اینکه المپیک ویژه‌ی ایران در 14 استان پوشش دارد گفت: امروز خراسان رضوی اولین استان کشور است که با این وسعت از مشارکت وارد این برنامه می‌شود که شامل مشارکت بیش از 40 مرکز نگهداری و توانبخشی خواهد بود.
دادخواه گفت: المپیک ویژه تنها ورزش نیست اما تمام 24 رشته‌ی ورزشی را پوشش می‌دهد و سال گذشته با 105 نفر به امریکا رفت و جایگاه خوبی در رقابت‌ها کسب کرد.
دادخواه گفت: همه‌ی افرادی که در این برنامه کار می‌کنند داوطلب هستند و افتخاری کار می‌کنند.
دادخواه همه افراد شرکت کننده در این برنامه را داوطلب عنوان کرد و گفت: اکثر رشته‌ها ادغامی است یعنی تیم‌ها با مشارکت افراد غیر معلول و معلول تشکیل می‌شود و همه در کنار هم بازی می‌کنند، همچنین معلولین ذهنی شرکت کننده توسط داوطلبان پزشک از نظر سلامت جسم و روان چکاپ می‌شوند.
در ادامه، «حمیدرضا پوریوسف» مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: معلولین ذهنی در واقع انسان‌هایی با نیازهای ویژه هستند و به همین جهت باید واژه‌ی عقب‌مانده‌ی ذهنی از فرهنگ لغت اجتماعی پاک شود.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی مهم‌ترین هدف توانبخشی را جامعه‌پذیری و افزایش عزت نفس معلولین عنوان کرد و گفت: می‌خواهیم در زمینه‌ی توانبخشی معلولین، بحث ورزش قهرمانی را شروع کنیم و معلولین مورد تکریم و تشویق همه‌ی مردم قرار گیرند.
وی توانبخشی ورزشی را مهم‌ترین شاخه‌ی توانبخشی اجتماعی برشمرد و گفت: این رشته، با هدف حضور فعال معلولین در جامعه، راه اندازی شده است.
پوریوسف با بیان اینکه کشور ما در زمینه‌ی توانبخشی در بین کشورهای جهان از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است گفت: بهزیستی متولی ورزش نیست و نگاه ما به ورزش، به عنوان حلقه‌ای از زنجیره‌ی توانبخشی مطرح است.
مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی در پایان افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس را از نتایج توانبخشی ورزشی برشمرد و یادآور شد: تقویت عضلات و ایجاد هماهنگی بین مغز و اعضا و در نتیجه، ارتقای سلامت جسم و روان که از این مقوله حاصل می‌شود مهم‌ترین نتیجه‌ی حرکت و جنبش است.
یادآوری می‌شود؛  نمایندگان 26 مرکز توانبخشی از مشهد و 13 مرکز از شهرستان‌های جوین، تربت جام، تربت حیدریه، نیشابور، کاشمر، فریمان، بردسکن، گناباد و خواف در این مراسم، پیوستن خود به این برنامه‌ی ورزشی را اعلام کردند.